Algemene inkoopvoorwaarden Stadgenoot

Januari 2025

Inhoud

Deel I: Algemene bepalingen, van toepassing op:

  • Diensten
  • Leveringen van goederen
  • Verrichten van werken

Deel II: Aanvullende bepalingen, van toepassing op:

  • Leveringen van goederen
  • Verrichten van werken

Bijlagen:

  • Garantietermijnen
  • Integriteitsregels en gedragscode

Deel I: ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Definities

In deze inkoopvoorwaarden worden de volgende begrippen met een hoofdletter gebruikt. Onder deze begrippen wordt verstaan:

  1. Aanneemsom: de prijs in geval van Werken;
  2. Aflevering: het verschaffen van het bezit van Goederen aan Stadgenoot;
  3. Bestek: de ter beschikking gestelde documenten (incl. nadere toelichtingen en wijzigingen) waarin de Prestatie en het door Stadgenoot beoogde gebruik daarvan alsmede de aanbestedingsprocedure zijn beschreven en toegelicht.
  4. Diensten: de door Opdrachtnemer op basis van de Overeenkomst voor Stadgenoot te verrichten werkzaamheden, niet zijnde Werken of Leveringen;
  5. Goederen: alle zaken en vermogensrechten volgens art. 3:1 BW;
  6. Inkoopvoorwaarden: deze algemene voorwaarden die gelden voor de Overeenkomst;
  7. Levering: de Goederen die de Opdrachtnemer moet leveren aan Stadgenoot;
  8. Meerwerk: niet in de Opdracht begrepen werkzaamheden die leiden tot extra kosten boven gaan de overeengekomen vergoeding en die het gevolg zijn van aanvullende wensen of gewijzigde inzichten van Stadgenoot of een wijziging van wettelijke voorschriften, Tot meerwerk worden niet gerekend aanvullende werkzaamheden of gewijzigde inzichten of wettelijke voorschriften die Opdrachtnemer bij het sluiten van de Overeenkomst had behoren te voorzien;
  9. Offerte: een aanbod in de zin van het BW;
  10. Offerteaanvraag: een verzoek van Stadgenoot voor te verrichten Prestaties;
  11. Onderhoudstermijn: termijn ingaande na oplevering om na de oplevering ontdekte tekortkomingen alsnog deugdelijk te verhelpen;
  12. Opdrachtbrief: de brief van Stadgenoot met de Prestatie, de vergoedingen en de overige specifieke voorwaarden voor de Opdracht;
  13. Opdrachtnemer: de wederpartij van Stadgenoot;
  14. Overeenkomst: alle schriftelijke afspraken tussen Partijen over de Opdracht;
  15. Partij: Stadgenoot of Opdrachtnemer;
  16. Partijen: Stadgenoot en Opdrachtnemer gezamenlijk;
  17. Personeel van Opdrachtnemer: de door Opdrachtnemer in te schakelen werknemers of andere hulppersonen;
  18. Prestatie: de Leveringen en/of Diensten en/of uit te voeren Werken;
  19. Stadgenoot: Stichting Stadgenoot of een vennootschap, waarin Stadgenoot een direct of indirect belang heeft van 50% of meer, die een overeenkomst aangaat met de Opdrachtnemer;
  20. Werkdag: kalenderdag, behoudens weekenden en algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3, eerste lid, van de Algemene Termijnenwet.
  21. Werk of Werken: uitvoeren van werkzaamheden (aanneming van werk, 7:750 BW), niet zijnde Leveringen of Diensten.

Artikel 2 Toepassing Inkoopvoorwaarden

  1. De Inkoopvoorwaarden gelden voor alle Overeenkomsten en Offerteaanvragen waarbij Stadgenoot (potentieel) Goederen, Diensten of Werken afneemt.
  2. Door aanvaarding van een opdracht of door met de uitvoering daarvan een aanvang te maken, erkent Opdrachtnemer, dat de Inkoopvoorwaarden daarop van toepassing zijn.
  3. Stadgenoot wijst hierbij de algemene (verkoop-) en/of (leverings-)voorwaarden van de Opdrachtnemer uitdrukkelijk van de hand.
  4. Bij herhaalde opdrachten gelden de Inkoopvoorwaarden stilzwijgend ook voor volgende Overeenkomsten.
  5. De Inkoopvoorwaarden of de Overeenkomst geven geen enkel recht op een vervolgopdracht.

Artikel 3 Wijzigingen Inkoopvoorwaarden

  1. Afwijkingen van de Inkoopvoorwaarden zijn alleen geldig als ze schriftelijk zijn overeengekomen.
  2. Aan eerder overeengekomen afwijkingen van de Inkoopvoorwaarden kan de Opdrachtnemer geen rechten ontlenen voor toekomstige Opdrachten.
  3. Indien één of meer bepalingen van de Inkoopvoorwaarden dan wel van een Overeenkomst nietig of vernietigbaar zijn, zullen Partijen met elkaar in overleg treden en een wel toegestane bepaling overeenkomen welke zoveel mogelijk de strekking van de oorspronkelijke bepaling zal benaderen. De overige bepalingen blijven ongewijzigd van kracht.
  4. Wijzigingen van de Inkoopvoorwaarden gaan één maand na schriftelijke mededeling ervan in tenzij de Opdrachtnemer binnen veertien dagen na kennisneming schriftelijk bezwaar maakt tegen de wijziging.

Artikel 4 Offerte, Opdracht en totstandkoming Overeenkomst

  1. Stadgenoot kan een Offerteaanvraag altijd intrekken of wijzigen zonder kosten of schade te vergoeden. Offertes moeten compleet zijn en iedere afwijking ten opzichte van de Offerteaanvraag vermelden.
  2. De Offerte moet een geldigheidsduur hebben van 3 maanden of zoveel langer of korter als in de Offerteaanvraag is vermeld.
  3. Een Overeenkomst komt tot stand na schriftelijke aanvaarding door Stadgenoot. Indien de Opdrachtnemer niet binnen acht dagen zijn schriftelijke bezwaren tegen de opdrachtbevestiging kenbaar heeft gemaakt, wordt deze geacht de inhoud van de Overeenkomst juist weer te geven.
  4. Een voornemen tot gunning houdt geen aanvaarding in zoals bedoeld in het voorgaande lid of in de zin van artikel 6:217 lid 1 BW, zodat daarmee geen Overeenkomst tot stand komt.
  5. Alle handelingen die de Opdrachtnemer verricht voorafgaand aan de totstandkoming van de Overeenkomst zijn voor rekening en risico van de Opdrachtnemer.
  6. Wanneer de Offerte niet wordt geaccepteerd, is Stadgenoot niet gehouden de kosten die gemoeid zijn met het tot stand brengen van de Offerte te betalen.
  7. Stadgenoot is niet aansprakelijk voor eventuele financiële consequenties als een huurder zijn met Opdrachtnemer gemaakte afspraken niet nakomt.

UITVOERING OVEREENKOMST

Artikel 5 Algemene verplichtingen Opdrachtnemer

  1. De Opdrachtnemer is volledig verantwoordelijk voor zijn eigen Prestatie, die van zijn Personeel en door hem ingeschakelde derden.
  2. De Prestaties worden verricht op de in de Overeenkomst bepaalde tijd en plaats. Indien hierover niets is overeengekomen geschiedt levering ter plaatse waar Stadgenoot gevestigd is tussen 8.00 uur en 17.30 uur en uitsluitend op afspraak. Deelleveringen zijn zonder voorafgaande toestemming van Stadgenoot niet toegestaan.
  3. De Overeenkomst is niet-exclusief. Stadgenoot is gerechtigd om met derden soortgelijke Overeenkomsten te sluiten.
  4. Opdrachtnemer garandeert Stadgenoot dat de geleverde Prestatie vrij is van iedere bijzondere lasten en beperkingen. Opdrachtnemer vrijwaart Stadgenoot tegen iedere aanspraak ter zake.
  5. De Opdrachtnemer zal bij de uitvoering van de Overeenkomst alle van toepassing zijnde wettelijke voorschriften naleven en de Overeenkomst die Stadgenoot met derden heeft gesloten, voor zover deze Overeenkomsten bekend zijn bij de Opdrachtnemer, in acht nemen en zonder meerkosten toepassen.
  6. Uitsluitend na voorafgaande schriftelijke goedkeuring van Stadgenoot kan de Opdrachtnemer de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk laten uitvoeren door of overdragen aan derden of vorderingen uit de Overeenkomst met Stadgenoot aan een derde cederen, verpanden of onder enige andere titel overdragen.
  7. Opdrachtnemer zal Stadgenoot op de hoogte houden van de uitvoering van de Overeenkomst en desgevraagd inlichtingen geven. Bij mogelijke vertragingen of onvoorziene omstandigheden moet de Opdrachtnemer Stadgenoot onmiddellijk informeren voorzien van de redenen van de vertraging, de oorzaak en de maatregelen die hij zal treffen om de vertraging zoveel mogelijk te beperken. De mededeling ontheft Opdrachtnemer niet van zijn verplichting tot tijdige en volledige nakoming van de Prestatie. Stadgenoot heeft 14 dagen om te reageren op de voorgestelde maatregelen. Instemming betekent niet dat Stadgenoot de oorzaak van de dreigende vertraging erkent en afziet van haar rechten of vorderingen.
  8. Opdrachtnemer rapporteert regelmatig over de voortgang van de werkzaamheden.
  9. Opdrachtnemer doet afstand van een eventueel hem toekomend retentie- en reclamerecht op straffe van een direct opeisbare boete van 50% van de opdrachtsom.
  10. De Opdrachtnemer vrijwaart Stadgenoot voor boetes en sancties gerelateerd aan de Overeenkomst.
  11. De Opdrachtnemer mag alleen optreden als gemachtigde van Stadgenoot indien hiervoor een expliciete machtiging is afgegeven. Gevolgen van onbevoegde vertegenwoordiging door de Opdrachtnemer zijn voor zijn rekening en risico.
  12. Indien van toepassing gedurende de geldigheid van wet DBA (deregulering beoordeling arbeidsrelatie) danwel hiervoor in de plaats komende regelgeving zal de Opdrachtnemer met Stadgenoot een modelovereenkomst opstellen. In dit document wordt de arbeidsrelatie vastgelegd als niet zijnde een dienstbetrekking. De Opdrachtnemer vrijwaart Stadgenoot voor aanspraken op grond van de Wet aanpak schijnconstructies.
  13. Opdrachtnemer moet Stadgenoot behoeden voor fouten op het gebied dat behoort tot de expertise van Opdrachtnemer. In dat verband moet hij Stadgenoot bij of voorafgaand aan het sluiten van de Overeenkomst waarschuwen voor klaarblijkelijke fouten bij het bepalen van de opdracht door Stadgenoot. Ook zal Opdrachtnemer waarschuwen voor fouten of gebreken in de door Stadgenoot verstrekte zaken en gegevens voor zover hij de fouten kende of behoorde te kennen.

Artikel 6 Algemene verplichtingen Stadgenoot

  1. Op verzoek van de Opdrachtnemer zal Stadgenoot alle benodigde informatie en gegevens verstrekken die noodzakelijk zijn voor de correcte uitvoering van de Overeenkomst. Indien nodig zal Stadgenoot ook toegang verlenen tot (algemene) ruimten die normaal gesproken niet vrij toegankelijk zijn.
  2. Stadgenoot zal zich inspannen zoals van een goed opdrachtgever mag worden verwacht.

Artikel 7 Kwaliteit, keuring, garantie en service

  1. De Opdrachtnemer garandeert dat de geleverde Prestaties voldoen aan de Overeenkomst, vrij zijn van gebreken en geschikt zijn voor het beoogde doel. Daarnaast garandeert de Opdrachtnemer dat de Prestaties voldoen aan de algemeen geldende eisen van deugdelijkheid, doelmatigheid, afwerking en aan alle wettelijke eisen en de gebruikelijke branchevoorschriften met betrekking tot kwaliteit, veiligheid, gezondheid en milieu.
  2. In Bijlage 1 bij deze Inkoopvoorwaarden heeft Stadgenoot aanvullende garanties opgenomen die onverkort van toepassing zijn. Indien de op de Prestatie van toepassing zijnde bouwkeur, het attest, kenmerkblad, certificaat of modelblad hogere eisen stellen dan in het Bestek of Prestatie omschreven, prevaleren de hogere eisen.
  3. Stadgenoot is gerechtigd de Prestaties te keuren op zichtbare gebreken en non-conformiteit. De Opdrachtnemer stelt Stadgenoot op diens verzoek te allen tijde in de gelegenheid de Prestatie te controleren of toegang te verlenen voor controles of inspecties, dan wel tekeningen en documenten in te zien. Deze controles, inspecties of inzage betekenen niet dat Stadgenoot daarmee enige verantwoordelijkheid op zich neemt. Opdrachtnemer blijft verantwoordelijk voor de nakoming van de Overeenkomst.
  4. Indien Stadgenoot de Prestatie(s) afkeurt, is Opdrachtnemer, onverminderd alle andere rechten of vorderingen van Stadgenoot, verplicht om voor eigen rekening en risico binnen een door Stadgenoot aangegeven termijn de afgekeurde Prestatie te herstellen. De Opdrachtnemer dient de herstelde Prestatie vervolgens voor een nieuwe keuring aan te bieden. De afkeuring leidt niet tot verlenging van de overeengekomen leveringstermijn.
  5. Het goedkeuren van de te leveren Prestatie door of namens Stadgenoot houdt geen erkenning in dat de Prestatie voldoet aan de in dit artikel gestelde eisen.
  6. Stadgenoot is niet verplicht tot enige betaling aan Opdrachtnemer voordat goedkeuring heeft plaatsgevonden.
  7. De Opdrachtnemer dient bij de oplevering van het Werk aan Stadgenoot een overzicht te verstrekken van de in het Werk toegepaste materialen, met de bijbehorende leveranciers en/of onderaannemers. Tevens dient de Opdrachtnemer bij de oplevering van het Werk of de Werken alle overeengekomen schriftelijke garanties en fabrieksgaranties te verstrekken, evenals alle onderhoudsvoorschriften van materialen die specifieke zorg of kennis vereisen.
  8. Voor producten die ter vervanging zijn verstrekt of die gerepareerd zijn gelden opnieuw de garanties zoals omschreven in de Overeenkomst.

Artikel 8. Uitrusting en materialen

  1. De Opdrachtnemer zal voor eigen rekening en risico zorgdragen voor alle Goederen, materialen, verpakking en uitrusting (inclusief gereedschappen) die bij de uitvoering van de Overeenkomst worden gebruikt en niet afkomstig zijn van Stadgenoot.
  2. De Opdrachtnemer is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de deugdelijkheid van de gebruikte Goederen, materialen, verpakkingen en uitrusting. Daarnaast moet de Opdrachtnemer zorgen voor een zodanige beveiliging en vervoer van de Goederen dat deze in goede staat de plaats van Aflevering bereiken en veilig kunnen worden gelost. De Opdrachtnemer dient dit voor eigen rekening en risico te verzekeren. Tevens garandeert en is de Opdrachtnemer verantwoordelijk voor het naleven van de wetgeving en voorschriften met betrekking tot verpakkingen.
  3. Indien de Prestatie niet voldoet aan de eisen in het vorige lid kan deze door Stadgenoot worden geweigerd.
  4. De Opdrachtnemer neemt op verzoek van Stadgenoot alle verpakkingen kosteloos terug.
  5. Indien de Opdrachtnemer materialen aanschaft of vervaardigt voor of namens Stadgenoot, worden deze eigendom van Stadgenoot op het moment van aanschaf of vervaardiging.

Artikel 9 Personeel Opdrachtnemer

  1. De Opdrachtnemer staat ervoor in dat het Personeel van Opdrachtnemer of door hem ingeschakelde derden bekwaam en bevoegd zijn om de uit de Overeenkomst voortvloeiende werkzaamheden te verrichten. Tevens garandeert Opdrachtnemer dat het Personeel gerechtigd is om in Nederland arbeid dan wel Diensten te verrichten. Onverminderd de aansprakelijkheid verplicht Opdrachtnemer zich jegens Stadgenoot om voorafgaand aan de aanvang van de werkzaamheden, zulks naar het oordeel van Stadgenoot, voldoende bescheiden c.q. bewijsmiddelen daarvan te overleggen. De Opdrachtnemer vrijwaart Stadgenoot voor aanspraken van derden ten gevolge van het niet nakomen van deze verplichtingen.
  2. De Opdrachtnemer is verantwoordelijkheid voor het informeren van zijn Personeel en ingeschakelde derden over de afspraken met Stadgenoot bij de uitvoering van de Overeenkomst.
  3. Voor zover de Prestaties worden verricht op de kantoren en/of eigendommen van Stadgenoot, zijn de Opdrachtnemer, zijn Personeel en ingeschakelde derden verplicht de door Stadgenoot aangegeven beveiligingsprocedures en vastgestelde (huis/gedrags- en wettelijke) regels na te leven.
  4. Bij het uitvoeren van de Overeenkomst mag de Opdrachtnemer alleen gebruikmaken van diensten en Personeel van derden na toestemming van Stadgenoot. Stadgenoot zal deze toestemming niet op onredelijke gronden onthouden en kan hieraan voorwaarden verbinden.
  5. Voor de vervanging van Personeel van de Opdrachtnemer is voorafgaande schriftelijke toestemming van Stadgenoot vereist, tenzij directe vervanging noodzakelijk is. In dat geval volstaat mondelinge toestemming van Stadgenoot. Personen die beschikbaar worden gesteld, moeten een vergelijkbare deskundigheid, opleiding en ervaring hebben als vereist in de Offerteaanvraag of zoals overeengekomen tussen partijen. Het tarief voor vervanging mag niet hoger zijn dan het tarief voor de te vervangen persoon zoals vastgelegd in de Overeenkomst. Eventuele kosten voor vervanging zijn voor rekening van de Opdrachtnemer, ook als de vervanging op verzoek van Stadgenoot plaatsvindt.
  6. De Opdrachtnemer is verantwoordelijk en aansprakelijk voor nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen met betrekking tot zijn Personeel volgens de belastingwetgeving en de Socialezekerheidswetgeving, inclusief verplichtingen die verband houden met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). De Opdrachtnemer vrijwaart Stadgenoot tegen alle aanspraken ter zake. Indien wettelijk vereist, en op aangeven van Stadgenoot, zal de Opdrachtnemer met een G-rekening werken. Indien Stadgenoot geconfronteerd wordt met een naheffing, worden deze kosten een-op-een verhaald op de Opdrachtnemer.
  7. De Opdrachtnemer zal op verzoek van Stadgenoot verklaringen omtrent het gedrag van het Personeel van de Opdrachtnemer uiterlijk drie werkdagen voor aanvang van de werkzaamheden bij Stadgenoot overleggen.

Artikel 10 Personeel, gedragscode

  1. Partijen zullen zonder toestemming van de andere Partij, tijdens de uitvoering van de Overeenkomst en binnen één jaar na beëindiging daarvan, geen Personeel van de andere Partij in dienst nemen of met dat Personeel over indiensttreding onderhandelen. Deze toestemming wordt niet zonder redelijke grond onthouden.
  2. Partijen zullen aan elkaar noch aan derden enige schenking, beloning, compensatie of profijt van welke aard dan ook aanbieden, vragen, accepteren of toezeggen, die als onwettig of in strijd met het integriteitsbeleid van Stadgenoot kan worden uitgelegd. Een dergelijk handelen kan reden zijn voor gehele of gedeeltelijke ontbinding van de Overeenkomst.
  3. Indien blijkt dat een lid van het Personeel van Stadgenoot een al dan niet betaalde nevenfunctie vervult of heeft vervuld bij de Opdrachtnemer tijdens de onderhandelingen over de totstandkoming van de Overeenkomst, zonder dat Stadgenoot daarover vóór het sluiten van de Overeenkomst is ingelicht, kan Stadgenoot de Overeenkomst zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang ontbinden zonder tot enige schadevergoeding te zijn gehouden.
  4. De Opdrachtnemer betrekt geen personen bij de uitvoering van de Overeenkomst die in een periode van twee jaar voorafgaand aan de werkzaamheden bij Stadgenoot in dienst zijn geweest, tenzij met toestemming van Stadgenoot.
  5. De Opdrachtnemer garandeert dat hijzelf, zijn Personeel of een met hem verbonden rechtspersoon en de onder hen werkzame personen niet betrokken zijn geweest bij overleg of afspraken met andere ondernemingen op een wijze die strijdig zou kunnen zijn met de bepalingen van de Mededingingswet of artikelen 101 en 102 Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, waaronder: (1) prijsvorming, (2) het afstemmen van Offerten, en/of (3) verdeling van werkzaamheden.
  6. Door het aangaan van de Overeenkomst verklaart de Opdrachtnemer de integriteitsverklaring en de gedragscode van Stadgenoot die als Bijlage 2 aan de Inkoopvoorwaarden zijn gehecht te kennen en na te leven.

Artikel 11 Prijzen, meerwerk en minderwerk

  1. De Opdrachtnemer zal de Overeenkomst of de Opdrachtbrief uitvoeren tegen de daarin genoemde vaste bedragen en/of prijzen in Euro’s. De prijs is vast voor de duur van de overeenkomst en is exclusief btw, maar inclusief alle kosten en rechten, zoals adequate verpakking, reis-, parkeer- en verblijfskosten, bureaukosten, reproductiekosten, vracht- en verzekeringskosten, keuringen, beproevingen, certificaten en gebruiksaanwijzingen.
  2. Prijswijzigingen worden 30 dagen na schriftelijke instemming door Stadgenoot van kracht. Stadgenoot behoudt zich het recht voor niet in te stemmen met prijswijzigingen.
  3. Indien de Opdrachtnemer meent dat er sprake is van meerwerk, meldt zij dit zo spoedig mogelijk aan Stadgenoot. Zij zal het meerwerk pas uitvoeren nadat de omvang, tijdsduur en kosten schriftelijk door Stadgenoot zijn goedgekeurd.
  4. Indien door gewijzigde inzichten van een Partij of door wijziging van de voor de te verrichten Prestaties relevante zijnde wettelijke voorschriften de Prestaties die Opdrachtnemer op grond van de Overeenkomst moet verrichten, aantoonbaar worden verlicht of verminderd, is sprake van minderwerk, dat voor verrekening in aanmerking komt. Indien een Partij meent dat er sprake is van minderwerk, meldt zij dit zo spoedig mogelijk schriftelijk aan de andere Partij.
  5. Verrekening van Meerwerk of Minderwerk vindt plaats bij de eindafrekening en tegen maximaal de tarieven zoals opgenomen in de Offerte. Voor zover prijzen en tarieven van Meerwerk of minderwerk niet in de Offerte zijn opgenomen, verplicht de Opdrachtnemer zich ertoe voor Meerwerk en minderwerk uitsluitend marktconforme tarieven aan te bieden.
  6. Wijzigingen in lonen, materialen, rechten, belastingen, in- en uitvoerrechten, accijnzen, of andere kosten op basis waarvan de in de Overeenkomst genoemde prijs tot stand is gekomen kunnen door de Opdrachtnemer niet aan Stadgenoot worden doorberekend. Deze wijzigingen komen voor rekening en risico van Opdrachtnemer.

Artikel 12 Facturering en betaling

  1. De Opdrachtnemer stuurt de facturen digitaal in pdf-formaat (dus niet in een ander format) naar het adres: facturenstadgenootnl. De factuur dient te bestaan uit één pdf te zijn (factuur inclusief evt. bijlagen).
  2. Op de factuur vermeldt de Opdrachtnemer:
  3. Indien betaling in termijnen is overeengekomen, zendt de Opdrachtnemer telkens bij of na het verschijnen van een betalingstermijn de desbetreffende termijnfactuur aan Stadgenoot toe. Hierbij wordt vermeld het totaalbedrag van de Opdracht, het reeds gefactureerde gedeelte daarvan en het nog te declareren deel.
  4. De Opdrachtnemer verstuurt maandelijks één (verzamel)factuur betreffende de gehele Prestatie.
  5. Stadgenoot behoudt zich het recht voor jaarlijks terugkerende kosten gefaseerd te betalen.
  6. De Opdrachtnemer hanteert een betalingstermijn van 30 kalenderdagen of zoveel langer of korter als overeengekomen tussen Partijen in de Overeenkomst. De betalingstermijn vangt aan de dag na de ontvangst van de factuur en na volledige en deugdelijke levering van de Prestatie door de Opdrachtnemer en de voorlopige akkoordverklaring daarvan door Stadgenoot. Laat Stadgenoot dit na, dan zal zij, na door Opdrachtnemer schriftelijk in gebreke te zijn gesteld, aan Opdrachtnemer de wettelijke rente conform artikel 6:119a BW verschuldigd zijn.
  7. Facturen gedateerd vóór de geaccepteerde leveringsdatum alsmede facturen die anderszins niet correct of onvolledig zijn worden niet in behandeling genomen. Indien Stadgenoot gemotiveerd kan aantonen dat de factuur onduidelijkheden of gebreken vertoont of anderszins onregelmatig is, is zij gerechtigd betaling daarvan op te schorten of te volstaan met betaling van een voorschot.
  8. Indien de Goederen of Diensten of Werken niet beantwoorden aan de Overeenkomst is Stadgenoot bevoegd om de betaling geheel of gedeeltelijk op te schorten.
  9. Stadgenoot is, zonder rechterlijke tussenkomst, gerechtigd tot verrekening en/of opschorting van betaling van enig bedrag, ingeval zij op grond van welke titel dan ook, een vordering heeft op de Opdrachtnemer.
  10. De factuur dient op straffe van rechtsverwerking te allen tijde te worden verzonden binnen 90 dagen nadat de Prestatie is afgerond.
    - Naam, adres, postcode, woonplaats, IBAN-gegevens, btw-nummer, KvK-nummer;
    - Het factuuradres;
    - De factuurdatum, het factuurnummer en het door Stadgenoot verstrekte opdrachtnummer. Dat is of een inkoopordernummer of een aantal losse coderingen bestaande uit het grootboek, dimensie(s) en budgethouder;
    - De hoeveelheid geleverde Goederen en/of Diensten en/of Werken (ook indien door derden geleverd of verricht, in dat laatste geval dient er een kopie van de factuur van de derde partij aan de pdf toegevoegd te worden) en een duidelijke omschrijving hiervan. Indien er sprake is van facturering op uur basis worden de voor akkoord getekende werkbonnen of de urenspecificatie bij de pdf van de factuur gevoegd;
    - Het tijdvak of de tijdvakken (termijn) waarin het Werk of de Dienst is verricht dan wel de Goederen zijn geleverd;
    - Het totale factuurbedrag inclusief en exclusief BTW. Indien het een laag Btw-tarief betreft dient dit te worden aangegeven. Bij een combinatie van een hoog en een laag Btw-tarief dient te worden aangegeven welk deel een hoog en welk deel een laag tarief betreft;
    - BTW verlegd (indien van toepassing). Bij toepassing van de btw-verleggingsregeling wordt het btw-nummer van Stadgenoot vermeld op de factuur;
    Ingeval de Ketenaansprakelijkheidsregeling van toepassing is, dient Opdrachtnemer tevens op de factuur te vermelden:
    - Het loonkostenbestanddeel van het factuurbedrag, hieronder wordt tevens verstaan het loonkostenbestanddeel van eventuele onderaanneming;
    - Het percentage van het loonkostenbestanddeel van het factuurbedrag dat gestort wordt op de G-rekening;
    - Het nummer van de G-rekening van de Opdrachtnemer. Bovendien levert de Opdrachtnemer op verzoek een kopie van de G- rekeningovereenkomst.

Artikel 13 Geheimhouding

  1. Partijen verplichten zich om alle informatie die zij tijdens de uitvoering van de Overeenkomst ontvangen en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, niet bekend te maken of voor eigen doeleinden te gebruiken, tenzij een wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak anders bepaalt.
  2. Partijen zullen ervoor zorgen dat hun medewerkers en ingeschakelde derden deze geheimhoudingsplicht naleven. De Opdrachtnemer moet op verzoek van Stadgenoot zijn medewerkers en ingeschakelde derden een geheimhoudingsverklaring laten ondertekenen.
  3. De Opdrachtnemer moet alle relevante gegevens (zoals schriftelijke stukken en computerbestanden) die hij tijdens de uitvoering van de Overeenkomst heeft verzameld, binnen 10 werkdagen na beëindiging van de werkzaamheden aan Stadgenoot overhandigen.
  4. Als een Partij of haar medewerkers of ingeschakelde derden de geheimhoudingsplicht schenden, heeft de andere Partij het recht om de Overeenkomst direct op te schorten of te beëindigen via een aangetekend schrijven, zonder rechterlijke tussenkomst en zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn.
  5. Als de Opdrachtnemer of zijn ingeschakelde derden de geheimhoudingsplicht schenden, heeft Stadgenoot het recht een onmiddellijk opeisbare boete van €10.000 per overtreding tot een maximum van €200.000 in rekening te brengen, naast het recht op schadevergoeding.

Artikel 14 Verwerking persoonsgegevens

  1. Als de Opdrachtnemer in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst persoonsgegevens verwerkt namens en onder verantwoordelijkheid van Stadgenoot, wordt de Opdrachtnemer aangemerkt als verwerker volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De Overeenkomst geldt dan ook als verwerkersovereenkomst volgens artikel 28 lid 3 AVG, tenzij Partijen een aparte verwerkersovereenkomst hebben gesloten.
  2. De Opdrachtnemer mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Stadgenoot geen derden inschakelen als verwerkers. Voor zover Stadgenoot toestemming heeft verleend, draagt de Opdrachtnemer ervoor zorg dat de betreffende derde tenminste dezelfde verplichtingen op zich neemt als gelden voor de Opdrachtnemer.
  3. De Opdrachtnemer verwerkt de persoonsgegevens uitsluitend voor de uitvoering van de Overeenkomst, op een behoorlijke en zorgvuldige manier en volgens de schriftelijke instructies van Stadgenoot. De Opdrachtnemer mag de persoonsgegevens niet anders gebruiken dan voor de uitvoering van de Overeenkomst, tenzij er wettelijke verplichtingen zijn die anders bepalen.
  4. De Opdrachtnemer neemt passende technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of onrechtmatige verwerking. Deze maatregelen garanderen, rekening houdend met de stand van de techniek en de kosten van uitvoering, een passend beveiligingsniveau gezien de risico’s van de verwerking en de aard van de te beschermen gegevens. De Opdrachtnemer legt deze maatregelen schriftelijk vast en informeert Stadgenoot onmiddellijk, maar uiterlijk binnen 24 uur, over elke inbreuk op de beveiliging van de persoonsgegevens. Als de inbreuk meldingsplichtig is bij de Autoriteit Persoonsgegevens, ondersteunt de Opdrachtnemer Stadgenoot bij de afhandeling.
  5. Partijen zorgen ervoor dat betrokkenen hun rechten volgens de toepasselijke wet- en regelgeving kunnen uitoefenen. De Opdrachtnemer verstrekt op eerste schriftelijke verzoek van Stadgenoot alle benodigde informatie, verbetert, vult aan, verwijdert of schermt persoonsgegevens af, en/of draagt persoonsgegevens over in een gestructureerde, gangbare en machine- leesbare vorm.
  6. Stadgenoot heeft het recht om de naleving van dit artikel maximaal eenmaal per jaar te controleren. De kosten van deze controle worden gedragen door Stadgenoot.
  7. Na afloop van de Overeenkomst wist de Opdrachtnemer op eerste verzoek van Stadgenoot alle persoonsgegevens of levert deze terug aan Stadgenoot en wist alle bestaande kopieën, tenzij een wettelijke verplichting anders bepaalt.
  8. Als de Opdrachtnemer niet voldoet aan de bepalingen in dit artikel, kan Stadgenoot een direct opeisbare boete van €5.000 per overtreding opleggen, met een maximum van €200.000, naast het recht van Stadgenoot om volledige schadevergoeding te vorderen.

Artikel 15 Intellectueel Eigendom

  1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, behoren de (aanspraken op) (intellectuele) eigendomsrechten – zoals auteursrechten, modelrechten, merkrechten en octrooirechten – op documenten, ontwerpen, tekeningen, teksten en andere Werken die in opdracht van Stadgenoot door of namens Opdrachtnemer zijn ontwikkeld of vervaardigd, toe aan Stadgenoot. De Opdrachtnemer draagt deze rechten, indien mogelijk en nodig, hierbij kosteloos over aan Stadgenoot of zal op eerste verzoek kosteloos meewerken aan de overdracht.
  2. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, heeft Stadgenoot ondanks artikel 15.1, het recht om het door de Opdrachtnemer geleverde ontwerp of tekening uitgewerkte object zo vaak te realiseren als uitdrukkelijk is toegestaan in de Overeenkomst. Stadgenoot is echter nooit beperkt in het aantal openbaarmakingen van dat ontwerp of die tekening. Ook het gebruik door Stadgenoot van andere documenten of werken (zoals teksten) die door de Opdrachtnemer in opdracht van Stadgenoot zijn ontwikkeld, is onbeperkt.
  3. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, behoudt of verkrijgt de Opdrachtnemer geen gebruiks- of exploitatierecht met betrekking tot enig resultaat van de Overeenkomst.
  4. Indien en voor zover de documenten, ontwerpen, tekeningen, teksten en andere Werken die in opdracht van Stadgenoot door of namens Opdrachtnemer zijn ontwikkeld of vervaardigd, door het auteursrecht worden beschermd en de Opdrachtnemer persoonlijkheidsrechten (morele rechten) toekomen: a) doet de Opdrachtnemer hierbij afstand van zijn recht op naamsvermelding en stemt ermee in dat Stadgenoot voornoemde Werken zonder vermelding van de naam van de Opdrachtnemer openbaar mag maken en mag verveelvoudigen. Stadgenoot zal echter, waar mogelijk, de naam van de Opdrachtnemer vermelden bij openbaarmakingen of verveelvoudiging van ontwerpen of tekeningen; b) doet de Opdrachtnemer hierbij afstand van zijn recht zich te verzetten tegen wijzigingen aan de uiterlijke vormgeving en andere eigenschappen van voornoemde werken, waaronder het maken van afgeleide varianten. De Opdrachtnemer behoudt echter het recht om zich te verzetten tegen elke misvorming, verminking of andere wijziging van voornoemde werken die zijn eer of reputatie kunnen schaden.
  5. De Opdrachtnemer garandeert dat de gekochte Goederen en toebehoren, evenals de geleverde Diensten en uitgevoerde Werken, vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen die het vrije gebruik door Stadgenoot zouden kunnen belemmeren, zoals octrooirechten, merkrechten, modelrechten of auteursrechten en vrijwaart Stadgenoot tegen alle aanspraken van derden dienaangaande.
  6. In het geval van aanspraken van derden zal de Opdrachtnemer alles in het werk stellen om in overleg met Stadgenoot te bewerkstelligen dat Stadgenoot het ongestoorde gebruik van het geleverde kan voortzetten.
  7. In het geval van aanspraken van derden waarvoor de hierboven genoemde vrijwaringsverplichting geldt, zal de Opdrachtnemer alle schade van Stadgenoot vergoeden, inclusief proceskosten en redelijke advocaatkosten voor het voeren van gerechtelijke procedures

Artikel 16 Publiciteit, Communicatie en Informatieoverdracht

  1. Opdrachtnemer mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Stadgenoot op geen enkele wijze verwijzen naar het bestaan van de Overeenkomst of de resultaten van de verrichte Prestatie in welke zin dan ook aan derden te refereren dan na voorafgaande schriftelijke toestemming van Stadgenoot.
  2. Bij schending van artikel 16.1 heeft Stadgenoot het recht om een onmiddellijk opeisbare boete van 10.000 euro in rekening te brengen, onverminderd het recht op vergoeding van alle kosten en schade die voortvloeien uit deze schending.
  3. Kennisgevingen moeten schriftelijk worden gedaan. Mondelinge mededelingen, toezeggingen of afspraken hebben geen rechtskracht tenzij deze schriftelijk door Stadgenoot worden bevestigd.
  4. Opdrachtnemer zal Stadgenoot onmiddellijk schriftelijk informeren over foutieve informatie of misverstanden na ontvangst van enige door Stadgenoot verstrekte informatie met betrekking tot doel, ontwerp of fabricage van een Prestatie. Stadgenoot terstond schriftelijk informeren over foutieve informatie of misverstanden.

WIJZIGING, AANSPRAKELIJKHEID, NAKOMING, BOETE, EINDE OVEREENKOMST EN GESCHILLEN

Artikel 17 Wijziging Overeenkomst

  1. Opdrachtnemer zal op verzoek van Stadgenoot alle door Stadgenoot aangegeven wijzigingen in de omvang en/of hoedanigheid van de Overeenkomst uitvoeren mits deze wijzigingen redelijkerwijs mogelijk zijn.Indien een wijziging naar het oordeel van de Opdrachtnemer gevolgen heeft voor de overeengekomen prijs en/of leveringstijd, is Opdrachtnemer verplicht Stadgenoot hierover direct schriftelijk te informeren. Indien Stadgenoot deze gevolgen onredelijk vindt, zullen Partijen hierover in overleg treden. Stadgenoot heeft dan het recht om een ongewijzigde of een voor haar aanvaardbaar gewijzigde uitvoering van de Overeenkomst te verlangen of de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen.

Artikel 18 Niet-nakoming en verzuim

  1. Indien één van de Partijen tekortschiet in de nakoming van de Overeenkomst en/of deze Inkoopvoorwaarden, zal de andere Partij haar een ingebrekestelling sturen voorzien van een redelijke termijn om alsnog aan haar verplichtingen te voldoen. Deze redelijke termijn is een fatale termijn en betekent in geen geval een verlenging van de leveringstermijn. Indien nakoming binnen deze termijn uitblijft is de tekortkomende Partij in verzuim.
  2. De tekortkomende Partij is van rechtswege in verzuim wanneer: a) de fatale termijn(en) voor de uitvoering van de desbetreffende Prestaties, zoals vermeld in de Overeenkomst, zijn verstreken en de desbetreffende Prestaties niet, niet volledig of niet behoorlijk zijn uitgevoerd; b) de nakoming van de desbetreffende verplichtingen anders dan door overmacht binnen de overeengekomen termijn al blijvend onmogelijk is; c) de andere partij uit een mededeling van de tekortkomende Partij moet afleiden dat deze in de nakoming zal tekortschieten.
  3. Het nalaten door één van de Partijen om binnen een in de Overeenkomst genoemde termijn nakoming van enige bepaling te verlangen, tast het recht om alsnog nakoming te verlangen niet aan, tenzij de desbetreffende Partij uitdrukkelijk en schriftelijk met de niet-nakoming heeft ingestemd

Artikel 19 Overmacht

  1. De Opdrachtnemer kan zich jegens Stadgenoot enkel op overmacht beroepen, indien de Opdrachtnemer Stadgenoot zo spoedig mogelijk, onder overlegging van de bewijsstukken, schriftelijk van het beroep op overmacht in kennis stelt. Stadgenoot kan dan kiezen om zij: a) Opdrachtnemer uitstel verleent voor de nakoming van zijn verplichtingen gedurende een door Stadgenoot vast te stellen redelijke termijn, of b) ontbinding buiten rechte van de Overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder tot vergoeding van schade en enige kosten aan Opdrachtnemer gehouden te zijn.
  2. Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, stakingen, ziekte van personeel, grondstoffentekort, transportproblemen, verlate aanlevering of ongeschiktheid van door de uitvoering van de Prestatie benodigde goederen, tekortkoming of niet-nakoming van de verplichtingen door toeleveranciers, prijsstijgingen, storingen in de productie van Opdrachtnemer en liquiditeits- of solvabiliteitsproblemen aan de zijde van Opdrachtnemer of tekortschieten van door hem ingeschakelde derden.

Artikel 20 Aansprakelijkheid, Vrijwaring en Verzekering

  1. De Opdrachtnemer vrijwaart Stadgenoot voor aanspraken van derden voor schade, veroorzaakt door of bij de uitvoering van de Overeenkomst of de Werken, en het gebruik of de toepassing van de door hem geleverde Goederen en Diensten.
  2. De Opdrachtnemer zal vanaf het aangaan, alsook gedurende de uitvoering van de Overeenkomst adequaat verzekerd zijn voor alle schade en gevolgschade, waarmee tenminste verstaan: a) AVB-polis: wettelijke aansprakelijkheid en - voor zover mogelijk - zijn contractuele aansprakelijkheden jegens Stadgenoot en alle gebruikelijke en verzekerbare risico’s in zijn bedrijfsvoering; b) ontwerpaansprakelijkheidsverzekering: ontwerpaansprakelijkheid van de Opdrachtnemer en indien het ontwerprisico niet (contractueel) bij de Opdrachtnemer is ondergebracht voor de aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer op grond van het nalaten van de waarschuwingsplicht voor ontwerpfouten van de Opdrachtgever; c) construction allrisk verzekering: schade aan of verlies van het Werk of het gehele Werk, alsmede alle bouwstoffen, bouwmaterialen en voertuigen, welke ten behoeve van het Werk op de bouwplaats of elders aanwezig zijn.
    Op eerste verzoek van Stadgenoot zal Opdrachtnemer de betreffende Polis of Polissen overleggen, evenals een bewijs van betaling van de verschuldigde premie.
  3. Het verzekerd bedrag dient een zodanige omvang te hebben, dat daarmee de op de Opdrachtnemer rustende risico’s voortvloeiend uit de Overeenkomst gedekt worden. De Opdrachtnemer zal zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Stadgenoot, het verzekerd bedrag en de polisvoorwaarden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst niet ten nadele van Stadgenoot wijzigen.
  4. Eventuele verzekeringen die noodzakelijk zijn in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst en waarover de Opdrachtnemer nog niet beschikt, zal de Opdrachtnemer voor aanvang van uitvoering van de werkzaamheden afsluiten.

Artikel 20 A Wet Aanpak Schijnconstructies en Wet Arbeid Vreemdelingen

20A.1. Opdrachtnemer staat ervoor in dat hij bij de uitvoering van de Overeenkomst handelt in overeenstemming met de Wet aanpak schijnconstructies en staat er voor in dat: a) hij aan diens werknemers het aan hen verschuldigde loon als bedoeld in artikel 7:616a en artikel 7:616b van het Burgerlijk Wetboek betaalt; b) de toepasselijke cao naleeft.

20A.2. De bepalingen in dit artikel moeten door Opdrachtnemer te worden opgenomen in overeenkomsten met onderaannemers (zoals bedoeld in de de Wet aanpak schijnconstructies) en andere werkgevers en de naleving van deze verplichting moet ten genoegen van Opdrachtgever worden aangetoond.

20A.3. Opdrachtnemer vrijwaart Opdrachtgever voor aanspraken van werknemers van Opdrachtnemer, onderaannemers en andere werkgevers met betrekking tot de betaling van het verschuldigd loon. De omvang van deze vrijwaring is gelijk aan de vordering die de werknemer op Opdrachtgever heeft, vermeerderd met alle bijkomende rente en redelijke kosten.

20A.4. Opdrachtnemer staat ervoor in dat hij alle verplichtingen uit de Wet arbeid vreemdelingen tijdig en correct zal nakomen. 20A.5. Opdrachtnemer verplicht zich om de verplichtingen uit het vorige lid ook op te leggen aan alle derden die inschakelt voor de te leveren Prestatie, en de naleving van deze verplichting ten genoegen van Opdrachtgever aan te tonen.

20A.6. De Opdrachtnemer moet voor zichzelf en de Opdrachtgever zorgen voor het opnemen van afschriften van geldige identiteitsbewijzen en tewerkstellingsvergunningen van alle vreemdelingen die op de Prestatie worden tewerkgesteld, voordat zij hun werkzaamheden aanvangen. Deze gegevens moeten ten minste 5 jaar na het jaar van oplevering van de Prestatie worden bewaard.

20A.7. Opdrachtgever delegeert de uitvoering van de eventueel controletaken in het kader van de Wet arbeid vreemdelingen en aanverwante regelgeving, voor zover betrekking hebbende op het door Opdrachtnemer en diens onderaannemers tewerkgestelde personeel aan Opdrachtnemer. Opdrachtnemer voert deze taken uit voor eigen rekening en risico en is aansprakelijk voor eventuele verzuimboetes die aan Opdrachtgever worden opgelegd.

20A.8. Opdrachtnemer vrijwaart Opdrachtgever voor de gevolgen, waaronder eventuele administratieve boetes, ingeval van een tekortkoming in de nakoming van de in de vorige leden opgelegde verplichtingen.

Artikel 21 Vertraging en Boetebepalingen

  1. De in de Overeenkomst opgenomen levertijden zijn bindend. Onverminderd haar overige rechten is Stadgenoot gerechtigd een korting van maximaal 5% van de totale waarde in rekening te brengen voor iedere Kalenderweek dat Opdrachtnemer in gebreke blijft aan de overeengekomen leveringsdatum te voldoen, met een maximum van de totale waarde van de Prestatie. Deze korting wordt - indien mogelijk - verrekend met de opdrachtsom.
  2. Alle overeengekomen boetes en kortingen zijn niet vatbaar voor rechterlijke matiging en zonder rechterlijke tussenkomst, ingebrekestelling of aanmaning direct opeisbaar.
  3. De boete laat alle andere rechten of vorderingen onverlet, waaronder, de vordering van Stadgenoot tot nakoming en het recht op schadevergoeding.

Artikel 22 Opzegging

  1. Stadgenoot is gerechtigd de Overeenkomst te allen tijde op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn zoals bepaald in de Overeenkomst. Indien geen opzegtermijn in de Overeenkomst is opgenomen, kan Stadgenoot de Overeenkomst opzeggen met inachtneming van een termijn van drie (3) maanden.
  2. Tussen Stadgenoot en Opdrachtnemer vindt alsdan een afrekening plaats op basis van de door de Opdrachtnemer verrichte werkzaamheden en in redelijkheid gemaakte kosten en voor de uitvoering van de Prestatie in redelijkheid voor de toekomst aangegane verplichtingen. Stadgenoot hoeft Opdrachtnemer op geen enkele wijze anderszins schadeloos te stellen voor de gevolgen van de opzegging van de Overeenkomst.
  3. Dit artikel is niet van toepassing op Werken. In dat geval is artikel 35 van toepassing.

Artikel 23 Ontbinding

  1. Ieder der Partijen heeft het recht de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien:
    - de andere Partij in verzuim is, dan wel nakoming blijvend of tijdelijk onmogelijk is, tenzij de ontbinding in strijd zou zijn met de redelijkheid en billijkheid gezien de omstandigheden van het geval, waaronder de ernst van het verzuim;
    - de onderneming van de andere Partij wordt geliquideerd;
    - de andere Partij zijn onderneming staakt;
    - op een aanmerkelijk deel van het vermogen van de andere Partij beslag wordt gelegd;
    - de andere Partij niet langer in staat moet worden geacht de verplichtingen uit de Overeenkomst na te zullen komen;
    - de zeggenschap van de andere Partij bij een ander komt te rusten dan ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst;
    - ten aanzien van de andere Partij faillissement is aangevraagd dan wel uitgesproken of, al dan niet (voorlopige) surséance van betaling is aangevraagd of verleend;
    - de ander Partij fuseert, splitst of op enigerlei wijze (een deel van) zijn bedrijf overdraagt;
    - ingeval van omkoping of belangenverstrengeling;
    - de andere Partij in een situatie van overmacht verkeert gedurende meer dan tien dagen.
  2. Elke ontbinding als bedoeld in lid 1 dient door middel van een aangetekend schrijven te geschieden.
  3. Ingeval van ontbinding door Stadgenoot is zij geen vergoeding verschuldigd aan de Opdrachtnemer voor de Prestaties die niet door Opdrachtnemer zijn verricht. Eventuele aan de Opdrachtnemer verrichte onverschuldigde betalingen, worden terugbetaald aan Stadgenoot, vermeerderd met wettelijke rente vanaf de dag waarop dit is betaald. Indien de Overeenkomst gedeeltelijk is ontbonden, bestaat de terugbetalingsverplichting alleen voor zover de betalingen betrekking hebben op het ontbonden gedeelte.

Artikel 24 Vernietiging

  1. Indien één van de Partijen zich beroept op vernietiging door middel van een buitengerechtelijke verklaring, dient dit te gebeuren met een aangetekend schrijven.

Artikel 25 Voortdurende bepalingen, toepasselijk recht en geschillen

  1. Bepalingen die naar hun aard bestemd zijn om ook na afloop van de Overeenkomst voort te duren, behouden nadien hun werking.
  2. Op deze Inkoopvoorwaarden en de Overeenkomst(en), alsmede op de totstandkoming en de interpretatie, is het Nederlands recht van toepassing.
  3. Geschillen tussen Partijen zijn uitsluitend onderworpen aan het oordeel van de bevoegde rechter te Amsterdam. Ingeval van geschillen omtrent een Werk of Werken kan Stadgenoot kiezen voor (Bouw-) Arbitrage dan wel voor de Rechtbank.

 

Deel II: AANVULLENDE BEPALINGEN

A. LEVERINGEN VAN GOEDEREN

Artikel 26 Leveringen

  1. Bij Levering van Goederen zijn de afdelingen 1 tot en met 7 van titel 1 van boek 7 van het BW onverkort van toepassing, tenzij anders overeengekomen in de Overeenkomst of de Inkoopvoorwaarden. De rechten en vorderingen die de wet aan de koper toekent bij een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper worden niet beperkt of uitgesloten.
  2. De Opdrachtnemer verleent ten minste een garantie van twaalf maanden voor de Goederen vanaf het moment dat Stadgenoot de goederen heeft goedgekeurd, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Deze garantie laat onverlet de aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer.
  3. De Opdrachtnemer garandeert dat onderdelen van de Goederen voor een periode van ten minste vijf jaar, of een termijn die schriftelijk is overeengekomen, na Aflevering van de Goederen kunnen worden geleverd.
  4. De Opdrachtnemer is verplicht om alle bij de Goederen behorende gebruiksaanwijzingen en productinformatie, evenals eventuele kwaliteitskeurmerken of –certificaten, in de Nederlandse taal en zonder extra kosten aan Stadgenoot te verstrekken. Aan de verplichting tot Levering is pas voldaan na Aflevering van de Prestatie én de in de vorige zin genoemde documentatie.

Artikel 27 Overdracht eigendom en risico

  1. De eigendom van de geleverde Goederen gaat over op het moment van Aflevering of op het moment van vooruitbetaling of (tussentijdse) betaling. Het risico gaat over na acceptatie van de Goederen door Stadgenoot.

 

B. VERRICHTEN VAN WERKEN

Artikel 28 Rechten en Verplichtingen Stadgenoot

  1. Stadgenoot zal tijdig de voor Opdrachtnemer benodigde gegevens, evenals de reeds voor het Werk verkregen (omgevings-)vergunningen en/of goedkeuringen aan Opdrachtnemer verstrekken.
  2. Het is Stadgenoot uitdrukkelijk toegestaan om vóór de dag waarop het Werk als opgeleverd geldt, zelf of door derden werkzaamheden te (laten) uitvoeren.
  3. Het is Stadgenoot mag vóór de dag waarop het Werk als opgeleverd geldt, zijn rechten en plichten uit de Overeenkomst overdragen aan een derde, mits dit minimaal zeven dagen voorafgaand aan de overdracht aan Opdrachtnemer wordt gemeld.

Artikel 29 Rechten en Verplichtingen van de Opdrachtnemer

  1. De Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het verkrijgen van alle benodigde gegevens, vergunningen, toestemmingen en goedkeuringen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering en totstandkoming van de Prestaties, voor zover deze nog niet door Stadgenoot zijn verkregen. De Opdrachtnemer moet het Werk uitvoeren volgens de bepalingen van de Overeenkomst, zonder recht op verrekening, bijbetaling of schadevergoeding, behalve in de specifiek voorgeschreven gevallen. Hij moet alles verrichten wat volgens de wet, de maatstaven van goed en deugdelijk werk en de billijkheid of het gebruik vereist is voor een behoorlijke aanwending van de bouwstoffen. Het Werk moet zodanig worden uitgevoerd dat hinder voor Stadgenoot en derden, evenals schade aan personen, Goederen of milieu wordt voorkomen. Indien Opdrachtnemer toch schade veroorzaakt is hij daarvoor aansprakelijk. De Opdrachtnemer is voorts verplicht de door of namens Stadgenoot gegeven orders en aanwijzingen op te volgen.
  2. Het Werk moet zodanig worden uitgevoerd dat de voltooiing binnen de overeengekomen termijn is verzekerd.
  3. Indien de aard van het Werk dit vereist, moet de Opdrachtnemer zich voor aanvang van het Werk op de hoogte van stellen van de ligging van kabels en leidingen en tijdig de noodzakelijke acties ondernemen.
  4. De kosten voor elektriciteit, gas, water en andere nutsvoorzieningen die nodig zijn voor de uitvoering van het Werk zijn voor rekening van de Opdrachtnemer.
  5. De Opdrachtnemer wordt geacht bekend te zijn met de relevante (wettelijke) voorschriften en beschikkingen van overheidswege die gelden op de dag van de Offerte. De gevolgen van naleving van deze voorschriften zijn voor zijn rekening. Als de regelgeving wijzigt tussen dag van de Offerte en de uitvoering van het Werk moet de uitvoering voldoen aan de gewijzigde regels.
  6. De Opdrachtnemer moet Stadgenoot wijzen op kennelijke fouten of onvolkomenheden in door of namens Stadgenoot voorgeschreven constructies en werkwijzen, evenals op gebreken in door of namens Stadgenoot gegeven orders en aanwijzingen, en op gebreken in door Stadgenoot ter beschikking gestelde of voorgeschreven bouwstoffen en hulpmiddelen, voor zover de Opdrachtnemer deze kende of behoorde te kennen. Handelt hij in strijd hiermee, dan is hij voor de gevolgen aansprakelijk.
  7. Indien de prijsvormingsmethode regie is overeengekomen, maakt de Opdrachtnemer weekrapporten op en dient hij deze in bij Stadgenoot. In de weekrapporten worden onder meer aantekeningen opgenomen betreffende de bestede uren en het verwerkte materiaal. Indien Stadgenoot tegen de inhoud van een weekrapport bezwaar heeft, stelt hij de Opdrachtnemer daarvan onder opgave van redenen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen een week na ontvangst van het weekrapport schriftelijk of elektronisch op de hoogte.
  8. De Opdrachtnemer dient zorg te dragen voor één contactpersoon die als aanspreekpunt geldt en tijdens de gehele duur van het Werk bereikbaar en beschikbaar zal zijn.

Artikel 30 Stelposten

  1. Stelposten zijn in de Overeenkomst opgenomen bedragen die deel uitmaken van de Aanneemsom en zijn bedoeld voor: a) het aanschaffen en verwerken van bouwstoffen; b) het uitvoeren van werkzaamheden die op de dag van de Overeenkomst nog niet nauwkeurig zijn bepaald en die door Stadgenoot nader moeten worden ingevuld. Over deze werkzaamheden mag een vergoeding worden berekend voor algemene kosten, winst en risico en CAR, volgens de percentages zoals overeengekomen in de Overeenkomst. Voor iedere stelpost wordt in de Overeenkomst aangegeven waarvoor deze bestemd is.
  2. Bij uitgaven ten laste van stelposten wordt uitgegaan van de prijzen die de Opdrachtnemer bij de Offerte heeft aangegeven. Algemene bouwplaats kosten worden niet afzonderlijk verrekend, maar worden geacht in de Aanneemsom te zijn begrepen, tenzij deze kosten door de invulling van de stelpost hoger zijn dan die waarmee de Opdrachtnemer redelijkerwijze rekening heeft moeten houden.
  3. Indien in de Overeenkomst verrekenbare hoeveelheden zijn opgenomen en deze hoeveelheden te hoog of te laag blijken om het Werk tot stand te brengen, zal verrekening plaats vinden van de meer- of minderkosten die uit deze afwijking voortvloeien.

Artikel 31 5%-regeling

  1. Stadgenoot kan voor nog uit te voeren Werk na de oplevering een redelijk bedrag met een maximum van 5% van de Aanneemsom op de laatste termijn of de laatste termijnen inhouden en dit bedrag in plaats van aan de Opdrachtnemer te betalen, onder zich houden. Dit bedrag zal door Stadgenoot worden betaald binnen 30 dagen na afloop van de Onderhoudstermijn.

Artikel 32 Oplevering en Onderhoudstermijn

  1. Het Werk wordt als opgeleverd beschouwd wanneer in de Overeenkomst of Opdrachtbrief oplevering is overeengekomen, de Opdrachtnemer heeft medegedeeld dat het Werk gereed is voor oplevering en Stadgenoot het Werk heeft goedgekeurd. Bij de oplevering wordt een opleveringsrapport opgesteld dat door beide Partijen wordt ondertekend. Eventueel door Stadgenoot geconstateerde tekortkomingen die niet door de Opdrachtnemer worden erkend, worden in het opleveringsrapport als zodanig vermeld.
  2. Indien de Opdrachtnemer schriftelijk heeft medegedeeld dat het Werk gereed is voor oplevering en Stadgenoot binnen 14 dagen geen goed- of afkeuring laat weten, wordt het Werk als opgeleverd beschouwd.
  3. Indien Stadgenoot het Werk afkeurt, moet dit schriftelijk of elektronisch gebeuren met vermelding van de gebreken die de reden voor afkeuring zijn. Kleine gebreken, die gevoeglijk in de Onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, zullen geen reden tot afkeuring mogen zijn, mits zij ter beoordeling van Stadgenoot een eventuele ingebruikneming niet in de weg staan.
  4. Indien Stadgenoot het Werk in gebruik neemt, geldt het Werk als opgeleverd, tenzij Stadgenoot aan Opdrachtnemer uitdrukkelijk en gemotiveerd schriftelijk mededeelt waarom de ingebruikname niet als oplevering kan worden beschouwd.
  5. Indien Partijen vaststellen dat gelet op de aard of omvang van de tekortkomingen in redelijkheid niet van oplevering kan worden gesproken, zal de Opdrachtnemer na overleg met Stadgenoot een nieuwe datum noemen waarop het Werk gereed zal zijn voor oplevering.
  6. Na de dag waarop het Werk als opgeleverd geldt, is het werk voor risico van Stadgenoot.
  7. Door Stadgenoot geconstateerde tekortkomingen worden door Opdrachtnemer zo spoedig mogelijk hersteld.
  8. Na de dag waarop het Werk als opgeleverd geldt, gaat voor het bouwkundige deel van het Werk een Onderhoudstermijn van zes maanden in en voor het installatietechnische deel van het Werk een onderhoudstermijn van twaalf maanden in.
  9. Voor Werken waarvoor geen oplevering in de Overeenkomst of Opdrachtbrief is overeengekomen, blijft de Opdrachtnemer na gereed melding aansprakelijk voor tekortkomingen aan het Werk die aan hem zijn toe te rekenen en waarvan Stadgenoot binnen een redelijke termijn na de ontdekking mededeling heeft gedaan.

Artikel 33 Uitvoeringsduur, uitstel van oplevering en schadevergoeding wegens te late oplevering.

  1. Indien de termijn, waarbinnen het Werk zal worden opgeleverd, is uitgedrukt in werkbare Werkdagen, worden dagen als onwerkbaar beschouwd wanneer daarop door niet voor rekening van de Opdrachtnemer komende omstandigheden gedurende ten minste 5 uren door het merendeel van de arbeiders of machines niet kan worden gewerkt.
  2. Indien een termijn is uitgedrukt in kalenderdagen, -weken of –maanden of wanneer een specifieke opleveringdatum is overeengekomen draagt de Opdrachtnemer het volledige risico voor onwerkbare dagen. Hij kan zich in dat geval niet beroepen op overmacht.
  3. Onverminderd het recht van Stadgenoot om aanvullende schadevergoeding te vorderen is de Opdrachtnemer bij overschrijding van de overeengekomen bouwtijd een boete aan Stadgenoot verschuldigd van minimaal 100 euro per woning per kalenderdag tot de dag waarop het Werk aan Stadgenoot wordt opgeleverd, tenzij de Opdrachtnemer recht heeft op bouwtijdverlenging. Voor de toepassing van dit lid wordt de dag van oplevering beschouwd als de dag waarop het Werk volgens de Opdrachtnemer gereed is voor oplevering en door Stadgenoot is goedgekeurd.
  4. De in het vorige lid genoemde boete is zonder ingebrekestelling verschuldigd.

Artikel 34 In gebreke blijven van de Opdrachtnemer

  1. Stadgenoot is bevoegd het Werk door een derde te laten uitvoeren of voortzetten indien de Opdrachtnemer, na het verstrijken van een in een schriftelijke aanmaning vermelde redelijke termijn, in gebreke blijft mits Stadgenoot dit in de aanmaning heeft vermeld. In dat geval heeft Stadgenoot recht op vergoeding van de schade en kosten die voortvloeien uit het in gebreke blijven van de Opdrachtnemer. Daarnaast is Stadgenoot gerechtigd om de door de Opdrachtnemer afgegeven ‘on demand’ bankgarantie zoals bedoeld in artikel 38 lid 1, in te roepen.

Artikel 35 Schorsing, beëindiging van het Werk in onvoltooide staat en opzegging

  1. Stadgenoot heeft het recht om de uitvoering van het Werk geheel of gedeeltelijk te schorsen. De Opdrachtnemer moet: a) in overleg met Stadgenoot passende maatregelen nemen om schade aan het Werk te voorkomen en/of te beperken; b) de maatregelen nemen om achteruitgang van het Werk of de Werken te voorkomen; c) afzien van handelingen die schade aan het Werk kunnen veroorzaken of de latere voortzetting kunnen bemoeilijken.
  2. Voorzieningen die de Opdrachtnemer noodzakelijkerwijs moet treffen als gevolg van de schorsing, worden als Meerwerk verrekend. Indien de schorsing het gevolg is van het niet voldoen door de Opdrachtnemer aan de opdracht, aan de door Stadgenoot gegeven orders en aanwijzingen of als het werk is stilgelegd op last van het Gemeentelijk Bouw- en Woningtoezicht en deze stillegging niet aan Stadgenoot te verwijten is, wordt de schade aan de Opdrachtnemer niet vergoed en moet Opdrachtnemer alle schade die Stadgenoot lijdt, vergoeden.
  3. Indien de schorsing langer duurt dan één maand, en de schorsing niet op grond van het vorige lid voor rekening en risico van de Opdrachtnemer komt, kan de Opdrachtnemer een evenredige betaling voor het uitgevoerde gedeelte van het Werk vorderen. Hierbij wordt rekening gehouden met nog niet verwerkte bouwstoffen voor zover deze eigendom van Stadgenoot zijn geworden. Nog niet verwerkte voor keuring gereed zijnde bouwstoffen worden op verzoek van Stadgenoot eerst nog gekeurd op visuele waarneembare gebreken en non-conformiteit.
  4. Indien de schorsing van het gehele Werk langer duurt dan twee maanden, en de schorsing niet op grond van lid 2 voor rekening en risico van de Opdrachtnemer komt, mag de Opdrachtnemer het Werk in onvoltooide staat beëindigen.
  5. Stadgenoot is te allen tijde bij schorsing van het Werk bevoegd de Opdrachtnemer op te dragen het Werk in onvoltooide staat te beëindigen.
  6. Stadgenoot is te allen tijde bevoegd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te zeggen. De Opdrachtnemer heeft in dat geval recht op de Aanneemsom, vermeerderd met de kosten die hij als gevolg van de niet-voltooiing heeft moeten maken en verminderd met de hem door de beëindiging bespaarde kosten. De Opdrachtnemer zendt Stadgenoot een gespecificeerde eindafrekening van wat Stadgenoot ingevolge de opzegging verschuldigd is.

Artikel 36 Aansprakelijkheid van Stadgenoot

  1. Stadgenoot is verantwoordelijk voor de juistheid van de door of namens hem verstrekte gegevens. De Opdrachtnemer moet een grondige inspectie uitvoeren van het werkterrein, inclusief de toestand van de bestaande gebouwen, werken en terreinen.
  2. Verschillen tussen de werkelijke toestand van bestaande gebouwen, werken en terreinen (zoals kabels en leidingen) en de toestand die de Opdrachtnemer op basis van de verstrekte gegevens mocht verwachten geven de Opdrachtnemer geen recht op vergoeding van de daaruit voortvloeiende kosten.
  3. Indien bouwstoffen of hulpmiddelen die door Stadgenoot zijn verstrekt of voorgeschreven, ongeschikt of gebrekkig zijn, zijn de gevolgen hiervan voor rekening van Stadgenoot, tenzij Opdrachtnemer de op hem rustende waarschuwingsplicht heeft verzaakt. In dat geval draagt de Opdrachtnemer alle gevolgen.
  4. Indien Stadgenoot een onderaannemer of leverancier heeft voorgeschreven, en deze niet, niet tijdig of niet deugdelijk presteert, zijn de gevolgen hiervan voor rekening van Stadgenoot, tenzij de Opdrachtnemer als hoofdaannemer is aangeduid en de coördinatie over de onderaannemer en leveranciers aan hem is opgedragen en de betreffende onderaannemer door de Opdrachtnemer is aanvaard.

Artikel 37 Aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer

  1. De Opdrachtnemer is aansprakelijk voor tekortkomingen in het door hem vervaardigde ontwerp, voor zover deze tekortkomingen hem kunnen worden toegerekend.
  2. De Opdrachtnemer moet naast een grondige inspectie van het werkterrein, waaronder de toestand van de bestaande gebouwen, werken en terreinen tevens een gedegen inspectie van belendingen door een derde partij, uitvoeren.
  3. De aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer geldt voor het bedrag van de totale schade.
  4. Het Werk en de uitvoering zijn de verantwoordelijkheid van de Opdrachtnemer met ingang van het tijdstip van aanvang tot en met de dag waarop het Werk is opgeleverd.
  5. De Opdrachtnemer is aansprakelijk voor de schade aan andere Werken en eigendommen van Stadgenoot voor zover deze door de uitvoering van het Werk is toegebracht.
  6. De Opdrachtnemer vrijwaart Stadgenoot tegen aanspraken van derden voor schade die door de uitvoering van het Werk is toegebracht. De Opdrachtnemer moet iedere schade, welke het gevolg is van (een dreiging van) milieuverontreiniging door of vanwege geleverde Prestaties onmiddellijk voorkomen of te herstellen. De Opdrachtnemer moet Stadgenoot volledig schadeloos stellen en vrijwaren tegen mogelijke aanspraken van derden.
  7. Voor de opleveringsregeling wordt verwezen naar de toepasselijke bepalingen uit boek 7 titel 12 BW.
  8. De verjaring van rechtsvorderingen wegens gebreken in het opgeleverde Werk wordt bepaald door art. 7:761 BW.
  9. Stadgenoot moet de Opdrachtnemer de gelegenheid geven om binnen een redelijke termijn op kosten van de Opdrachtnemer toerekenbare tekortkomingen en/of gebreken, te herstellen.
  10. De gevolgen van de naleving van wettelijke voorschriften of beschikkingen van overheidswege die na de dag van de Offerte in werking treden, maar die ten tijde van het uitbrengen van de Offerte reeds redelijkerwijze waren te voorzien, komen voor rekening van de Opdrachtnemer.

Artikel 38 Overige bepalingen met betrekking tot Werken

  1. Er kan van Opdrachtnemer een direct opeisbare (‘on demand’) bankgarantie worden verlangd. Het bedrag van de bankgarantie en de modeltekst worden in de Overeenkomst geregeld.
  2. Onverminderd de overige genoemde aansprakelijkheden van Opdrachtnemer in deze Inkoopvoorwaarden en de aansprakelijkheid van de bij het Werk betrokken Partijen, sluit de Opdrachtnemer een Construction All Risks (CAR)-verzekering af voor het Werk of zorgt hij ervoor dat het Werk onder zijn doorlopende CAR- verzekering wordt gedekt. Opdrachtnemer zorgt steeds voor voldoende dekking en verstrekt op verzoek een kopie van de polis aan Stadgenoot. Als het Werk wordt uitgevoerd door meerdere nevenaannemers moet de Opdrachtnemer in goed overleg met de betrokken nevenaannemers een CAR- verzekering afsluiten onder verantwoordelijkheid van Opdrachtnemer. Indien Opdrachtnemer dit laatste punt niet voorafgaand aan het sluiten van de Overeenkomst aan Stadgenoot kenbaar maakt, komen de meerkosten voor een hogere verzekeringspremie voor rekening van Opdrachtnemer.

 

Bijlagen

Bijlage 1 Algemene garantietermijnen Werken

CATEGORIE ONDERDEEL GARANTIEPERIODE
Grondwerk Verzakking aangebracht grondpakket 2 jaar
Buitenriolering en drainage Buitenriolering inclusief polderstukken en ontstoppingsstukken 5 jaar
  Putten en kolken 10 jaar
  Drainage 5 jaar
Terreinverhardingen Terreinverharding (bestrating en voegen en opsluitbanden) 5 jaar
Beplantingen Beplantingen 2 jaar
  Inboetgarantie 5 jaar
Terreininrichting Hekken / poorten aluminium, hout en kunststof  10 jaar
  Bankjes en speeltoestellen 10 jaar
  Verkeersborden en wegbewijzing 5 jaar
Funderingpalen en damwanden Betonconstructies 10 jaar
  Prefab betonnen onderdelen 10 jaar
  Kelder waterdichtheid 10 jaar
  Damwanden 25 jaar
  Vocht optrekken fundering 10 jaar
Betonwerk Betonconstructies 10 jaar
  Prefab betonnen onderdelen 10 jaar
  Betonreparaties 5 jaar
  Vochtkeringen 10 jaar
Metselwerk Gevelmetselwerk / isolatie 10 jaar
  Hydrofobeerwerk 10 jaar
  Voegwerk gevelmetselwerk 10 jaar
Vooraf vervaardigde steenachtige elementen Constructieve elementen 10 jaar
  Trappen en bordessen 10 jaar
  Bekledings- en afdekelementen 10 jaar
Ruwbouwtimmerwerk Timmerwerk (binnen en buiten) 10 jaar
  Ruwbouwtimmerwerk 10 jaar
  Constructie timmerwerk (binnen en buiten) 10 jaar
  Beplating (binnen en buiten) 10 jaar
  Panelen tegen verkleuring 10 jaar
  Dampremmende en dampdoorlatende lagen 10 jaar
Metaalconstructiewerk Staalconstructies (binnen en buiten) (Inclusief bevestigingsmaterialen) 10 jaar
  Zink- en moffelwerk op stalen en aluminium onderdelen 10 jaar
Bouwkundigen kanaalelementen Steenachtige / metaalachtige / kunststofachtige kanaalelementen 10 jaar
  Schoorstenen/kappen en roosters 10 jaar
  Doorvoeringen 10 jaar
Kozijnen, ramen en deuren Houten buitenkozijnen incl. panelen en draaiende delen 10 jaar
  Kunststof en aluminium kozijnen 10 jaar
  Beglazingsconstructies binnen en buiten 10 jaar
  Houtrotreparaties 5 jaar
  Houten binnendeuren 2 jaar
  Garagedeur / speedgate 2 jaar
  Dakluiken en lichtkoepels 10 jaar
  Hang- en sluitwerk (incl. rol en/of schuifmechanismen, tochtstrippen en/of borstels) 2 jaar
Systeembekledingen Geprofileerde stalen / aluminium gevelbekleding (incl. metalen draagconstructie) 10 jaar
  Houten of kunststof gevelbekleding (inclusief metalen / houten draagconstructie) 10 jaar
  Panelen tegen verkleuring 10 jaar
Trappen en balustraden Stalen buitentrappen 10 jaar
  Alle stalen hekken (balkons, galerijen en tuin) en toegangspoorten (inclusief de gepoedercoate afwerklagen) 5 jaar
  Houten binnen- en buitentrappen 5 jaar
  Stalen bordessen (inclusief bevestigingsmaterialen) 10 jaar
  Houten bordessen (inclusief bevestigingsmaterialen) 5 jaar
  Stalen balustrade compleet 5 jaar
  Ladders 5 jaar
Dakbedekkingen Dakisolatie 10 jaar
  Gebitumineerde daken, daken van kunsstof en daktuinen 10 jaar
  Pannendaken (inclusief panlatten, folie en hulpstukken) 25 jaar
Beglazing Juiste werking van isolerende beglazing 10 jaar
  Verzakken van de beglazing 10 jaar
  Kit- en voegvullingen 5 jaar
Natuur- en kunststeen Natuur- en kunststeen 5 jaar
Voegvulling Kit- en voegvullingen 5 jaar
Gevelschermen Privaatschermen 10 jaar
  Zink- en moffelwerk op stalen en aluminium onderdelen 10 jaar
  Zonwerkingen (doek en bewegingsmechanisme) (Iclusief onderhoudscontract 1e jaar) 6 jaar
Stukadoorswerk Gevelstucwerk op isolatie 10 jaar
  Gevelstucwerk op steenachtig materiaal 10 jaar
  Stukadoorwerk binnen 5 jaar
  Voor de meer dan normale verkleuring van stukadoor- en spuitwerk 6 jaar
Tegelwerk Tegelwerk wanden en vloeren inclusief voegwerk (in woning en in de algemene ruimten) 5 jaar
Dekvloeren en vloersystemen Anhydriet- en cementgebonden vloeren 10 jaar
  Houten vloeren 10 jaar
Metaal- en kunststofwerk Brievenbussen, postkasten (inclusief de gepoedercoate afwerklagen) 10 jaar
  Luiken, roosters, hoeklijnen, beschermstrippen, etcetera 5 jaar
  Afdekprofielen 5 jaar
Plafond- en wandsystemen Gipsplaatplafonds en systeemplafonds (inclusief onderconstructie) 10 jaar
  Spuitwerk plafonds 5 jaar
  Gipsplaatwanden en steenachtige wanden 10 jaar
  Dampremmende en dampdoorlatende lagen 10 jaar
Schilderwerk Transparant schilderwerk (1e jaar 100%, 2e jaar 50%, 3e jaar 0%) 3 jaar
  Schilderwerk op steenachtig (1e tot en met 6e jaar 100%, 7e en 8e jaar 75%, 9e 50%, 10e en 11e jaar 25%, 12e jaar 0%) 12 jaar
Binneninrichting Keukens (blokken, kasten, aanrechtblad) 10 jaar
  Keukenonderdelen naleverbaarheid 10 jaar
  Binneninrichting 10 jaar
Behangwerk, vloerbedekking en stoffering Behangwerk en vloerbedekking (marmoleum, pvc) binnen 2 jaar
Dakgoten en hemelwaterafvoeren Dakgoten en hemelwaterafvoeren 5 jaar
  Zinkwerk (goten, daken en afvoeren etcetera) 10 jaar
Binnenriolering Binnenriolering inclusief expansiestukken, sifons en ontstoppingsstukken  10 jaar
  Brandmanchetten en brandwerende afdichtingen 5 jaar
  Vuilwaterpompen (inclusief installatie) (Inclusief onderhoudscontract 1e jaar) 2 jaar
Waterinstallaties en sanitair Hydrofoorinstallaties en afsluiters (inclusief onderhoudscontract 1e jaar) 2 jaar
  Waterinstallatie en sanitair (inclusief tapwaterinstallaties inclusief leidingwerk en tappunten) 5 jaar
  Douche-warmte-terug-win-installaties 2 jaar
  Boilers en warmte-opwekinstallatie voor warm water 5 jaar
Brandbestrijdingsinstallaties Droge blusleidingen 5 jaar
  Brandbestrijdingsinstallatie 5 jaar
  Rookmelders slow whoop en installaties 5 jaar
Gasinstallaties Complete gasinstallatie 5 jaar
Verwarmingsinstallaties Warmtepompen inclusief individueel bronsysteem voor 1 huis c.q. 1 gebouw met bodemwisselaar(s) c.q. open bron 2 jaar
  Radiatoren, vloerverwarming, verdeler, leidingwerk, appendages en afsluiters 10 jaar
  Thermostaat inclusief leidingwerk 2 jaar
  Met betrekking tot het in huis / het privégedeelte maximaal toelaatbare geluidniveau van installaties 2 jaar
Ventilatie- en luchtbehandlingsinstallaties Mechanische ventilatie box / WTW-unit 2 jaar
  Mechanische ventilatie leidingwerk 10 jaar
  Natuurlijke ventilatie (roosters en dergelijke) 5 jaar
  Met betrekking tot het in het huis / het privégedeelte maximaal toelaatbare geluidniveau van installaties  2 jaar
Elektronische installaties Elektronische installatie 2 jaar
  Bliksemafleidingsysteem 5 jaar
  (Led) armaturen 2 jaar
  Elektrische deurautomaten inclusief toebehoren 2 jaar
  Voor zonnecollectoren, PV panelen en omvormers 2 jaar
Communicatie- en beveiligingsinstallaties Camerasystemen inclusief leidingwerk, kluis en werkende  5 jaar
  Communicatie- en beveiligingsinstallaties (huistelefoon annex videofooninstallatie, belinstallatie, deuropener en alarminstallatie) 2 jaar
  Toegangscontrolesysteem 5 jaar
Liftinstallaties Liftinstallaties (inclusief onderhoudscontract 1e jaar) 2 jaar
Gevelonderhoudsinstallaties Gevelonderhoudinstallaties (inclusief elektrische aansluiting) 2 jaar
  Rails en toebehoren van de gevelonderhoudinstallaties 10 jaar

Bijlage 2 Integriteitsregels en gedragscode

Integriteitsregels

De Opdrachtnemer verklaart dat hij geen van de volgende misdrijven, overtredingen of gedragingen heeft gepleegd of begaan en geen van de onderstaande omstandigheden op hem van toepassing is, dan wel dat hem niet bekend is dat aan hem gelieerde partijen* een van de volgende misdrijven, overtredingen of gedragen heeft gepleegd of begaan:

  • deelneming aan een criminele organisatie;
  • omkoping;
  • valsheid in geschrifte;
  • heling;
  • witwassen;
  • schending van ambts-, beroeps- of bedrijfsgeheimen;
  • afpersing;
  • bedreiging;
  • oplichting;
  • bedrog;
  • milieudelicten die volgens het Nederlandse recht als misdrijf gelden en milieudelicten die als overtreding gelden indien een partij hiervoor meerdere malen veroordeeld is;
  • diefstal;
  • verduistering;
  • het doen van een gift of belofte of het aanbieden van een dienst indien redelijkerwijs kan worden aangenomen dat daarmee wordt beoogd iemand iets te laten doen wat in strijd is met zijn plicht;
  • het verstrekken van onjuiste gegevens of het ten onrechte niet verstrekken van juiste gegevens, indien redelijkerwijs kan worden aangenomen dat daarmee wordt beoogd financieel voordeel te behalen;
  • het handelen of nalaten waardoor de lichamelijke integriteit van werknemers of andere personen ernstig in gevaar wordt gebracht;
  • onrechtmatig handelen of tekortkomen in de nakoming van een overeenkomst waaruit ernstige schade voortvloeit, als gevolg van grove nalatigheid, opzet of bewuste roekeloosheid;
  • het begaan van gedragingen in strijd met specifiek voor het beroep of bedrijf van de wederpartij relevante wet- en regelgeving, tuchtregels, gedragsregels of gedragscodes;
  • het begaan van gedragingen in strijd met specifiek voor het beroep of bedrijf van de wederpartij relevante wet- en regelgeving, tuchtregels, gedragsregels of gedragscodes; het verrichten van werkzaamheden die in strijd zijn met de openbare orde;
  • gefinancierd worden met uit gepleegde strafbare feiten verkregen of te verkrijgen, op geld waardeerbare voordelen;
  • voornemens zijn bij de uitvoering van de opdracht strafbare feiten te plegen;
  • een dagvaarding ontvangen hebben waarbij een hiervoor genoemd delict ten laste wordt gelegd;
  • anderszins dan door het ontvangen van een dagvaarding op de hoogte zijn van het feit dat strafvervolging tegen hem is ingesteld ten aanzien van een in dit artikel genoemd delict;
  • andere delicten en gedragingen of omstandigheden die naar hun aard zijn aan te merken als een ernstige fout in de uitoefening van het beroep.

De Opdrachtnemer zal Stadgenoot onverwijld op de hoogte stellen indien en zodra de Ondernemer kennis heeft genomen van het feit dat hij onderwerp van strafrechtelijk onderzoek is of dat tegen hem of tegen een gelieerde partij strafvervolging is ingesteld.

De Opdrachtnemer informeert Stadgenoot van elke overname van de onderneming van de Opdrachtnemersrol/of wijziging van de zeggenschap binnen een onderneming van de Opdrachtnemer. Onder significant wordt verstaan: een wijziging van meer dan 10%.

 

* Personen of partijen wordt in ieder geval, maar niet uitsluitend, geacht gelieerd te zijn indien zij:

  • direct of indirect leiding geven aan ondergetekende;
  • bij de uitvoering van de overeenkomst een belangrijke rol vervullen;
  • over ondergetekende zeggenschap hebben;
  • aan ondergetekende vermogen verschaffen;
  • behoren tot het concern van ondergetekende;
  • in een zakelijk samenwerkingsverband tot ondergetekende staan;
  • op ondergetekende anderszins direct of indirect invloed uitoefenen.

 

Gedragscode

Gedragscode voor iedereen die namens Stadgenoot werkt:

  1. Er wordt gewerkt als één team van één bedrijf.
  2. Er wordt een identiteitspas gedragen die op verzoek wordt getoond.
  3. Voertuigen worden op de daartoe bestemde plaatsen geparkeerd. Langere voertuigen mogen geen hinder veroorzaken.
  4. Bij binnenkomst stel je je voor. De opgedragen taak wordt verricht en hierover wordt niet gediscussieerd. De gangbare beleefdheidsnormen worden in acht genomen.
  5. De kledingstijl is herkenbaar en representatief, met een verzorgd uiterlijk.
  6. Eventueel geconstateerde gebreken en eventueel veroorzaakte schade worden aan de bewoner en aan de Stadgenoot gemeld. Hiervan wordt een rapport opgemaakt.
  7. Er wordt geholpen bij het eventueel verplaatsen van huisraad.
  8. Waar nodig wordt alles goed afgedekt.
  9. Er wordt niet gevloekt, geen grof taalgebruik gebezigd en bewoners of voorbijgangers worden niet onnodig aangesproken.
  10. Er wordt gebruikgemaakt van een Dixi (indien aanwezig) en niet van het toilet van een bewoner.
  11. Er wordt niet gerookt op de werkplek en in afgesloten ruimten. Er worden geen alcohol of drugs gebruikt tijdens werktijden.
  12. De radio, indien toegestaan, mag alleen op een geluidsniveau spelen dat acceptabel is voor de omgeving.
  13. Er mag niet privé gebeld worden tijdens werktijd (behoudens noodsituaties).
  14. Er blijft geen restafval achter (verpakkingsmiddelen ed). ’s Avonds wordt alles opgeruimd.
  15. In geval van binnen werkzaamheden wordt er bij vertrek bij de bewoner gevraagd of alles naar tevredenheid is afgehandeld. Indien dit niet het geval is, wordt er gevraagd hoe dit opgelost kan worden.