Home Over ons Nieuws en publicaties Stadleven Alle hulp onder 1 dak: ZO=Venserpolder

Alle hulp onder 1 dak: ZO=Venserpolder

Leestijd: 1 min

WijkActieTeam, Buurtteam, Buurtrechter, gemeente, corporaties, politie, bewoners. Ze zijn allemaal onderdeel van een unieke samenwerking in de wijk Venserpolder. Wie het steegje naast supermarkt Tanger doorloopt, ziet het bord ZO=Venserpolder. Bewoners kunnen hier terecht met vragen en meldingen. De deur staat wagenwijd open. Chanti-Tjon-A-Joe, medewerker Overlast en Zorg bij Stadgenoot en links op de foto, leidt ons rond. 

Stadgenoot heeft veel woningen in zogenaamde kwetsbare buurten. Wij geloven in de kracht van bewoners om die buurten, samen met ons en andere partijen, sterker te maken. Door naar elkaar om te kijken en elkaar te helpen. Buurtmaken. Het verhaal van ZO=Venserpolder is daar een mooi voorbeeld van.

 

Foto onder: v.l.n.r. Chanti, Angelino en Daphne.

V.l.n.r. Chanti, Angelino en Daphne.

Het WijkActieTeam: problemen opsporen en oplossen

‘In het WijkActieTeam (WAT) zitten medewerkers van de gemeente, de politie en alle woningcorporaties in de stad’, vertelt WAT-projectleider Mouna Lahri van stadsdeel Zuidoost. ‘Wij willen problemen in de buurt opsporen en samen oplossen. Denk aan overlast en vervuiling: van duivenpoep, wildplassen en geluidsoverlast tot agressie thuis, in een portiek of op straat. Of van intimidatie en bedreigingen in de buurt tot problemen door drugs en alcohol. Ook als mensen zich zorgen maken over hun buren, kinderen of jongeren kunnen ze dat bij ons melden.’

Gezin kunnen helpen

‘We gaan dan in gesprek met bewoners’, vertelt Muriël Jongerden, gebiedsbeheerder van woningcorporatie Ymere. ‘We onderzoeken welke oorzaken er zijn en wat als eerste opgelost moet worden. Zo hebben we laatst een gezin met voorrang kunnen helpen verhuizen naar IJburg. Door een heftige gebeurtenis is de familie ernstig getraumatiseerd geraakt. Om te kunnen herstellen, was het nodig dat dit gezin verhuisde naar een andere woonomgeving. Het gezin huurde van woningcorporatie Rochdale maar Rochdale heeft geen woningen op IJburg, Ymere wel. Dat het zo snel gelukt is, komt door onze samenwerking in het WijkActieTeam.’

Kennis en ervaring delen

‘Alle partijen leren veel van elkaar’, zegt Chanti Tjong-A-Joe. ‘Onze wekelijkse bijeenkomst zie ik ook als een soort brainstormsessie. We wisselen kennis en ervaring uit en brengen elkaar op goede ideeën. We weten van elkaar wat we doen en we melden of een bepaalde actie wel of niet gelukt is. Zo kunnen we beter beoordelen of we een oplossing bij een volgend probleem opnieuw kunnen inzetten of dat er iets anders nodig is.’

Snel schakelen

‘De kracht is dat we snel kunnen schakelen’, zegt wijkagent Kitty Bruinhard. ‘Als Chanti een vraag of melding heeft voor de politie neemt ze rechtstreeks contact met mij op en zorg ik dat het meteen wordt opgepakt.’ ‘Dat is heel fijn’, reageert Chanti.‘Ik leg veel huisbezoeken af. Om goed voorbereid te zijn, wil ik graag wat meer achtergrond over een huurder hebben. Stel dat het om een verward persoon gaat, dan kan de wijkagent mij daarop wijzen. Soms is het zelfs verstandig als de wijkagent met me meegaat op huisbezoek.’

Buurtbewoners kunnen elke dag binnenlopen van 09.00 – 17.00 uur. Mailen kan ook: WAT-Venserpolderamsterdamnl

 

Bewoonster Gilma Laurence

Chanti ontmoet Gilma op straat

Foto boven: Chanti ontmoet Gilma op straat.


‘Je kunt de wijk positief veranderen’

Het WijkActieTeam werkt ook samen met bewoners: de oren en ogen in de wijk. Een van hen is Gilma Laurence. Gilma weet precies wat er speelt in de buurt en waar behoefte aan is. 

Naast haar baan in de naschoolse opvang runt Gilma haar eigen stichting South East Stars (SES). ‘Wij motiveren bewoners om iets te doen voor elkaar en de leefbaarheid in onze buurt’, vertelt ze enthousiast. ‘We zorgen ervoor dat mensen elkaar ontmoeten. Ook willen we bewoners laten ervaren dat je de wijk op eigen kracht positief kunt veranderen. Ik geloof heel erg in het spreekwoord: goed voorbeeld doet goed volgen.’

Sport, spel, schoolontbijt

Samen met vrijwilligers uit de buurt en stagiairs organiseert Gilma via SES onder meer creatieve activiteiten voor kinderen, bieden ze sport en spel aan en helpen het zelfvertrouwen van vrouwen te versterken. ‘Ook leren we mensen alles over een gezonde leefstijl en regelen we schoolontbijten’, vertelt ze. ‘Daarnaast delen we wekelijks voedingsproducten uit in het Boeninhuis voor mensen die extra steun kunnen gebruiken. De producten krijgen we van twee voedselbanken en soms van het Rode Kruis. We draaien in het buurthuis muziek en er is plek voor ontmoeting. Niemand schaamt zich. Hier zijn echte vriendschappen ontstaan en dat is geweldig om te zien.’

Kijk ook op: www.stichtingses.com.

 

Buurtteam helpt bij vragen

Achterin het gebouw van ZO=Venserpolder zit het Buurtteam. Caroline Menso legt uit wat het Buurtteam doet. 

‘We zitten hier met verschillende hulpverleners en ervaringsdeskundigen bij elkaar’, vertelt Caroline. ‘Ieder van ons heeft bepaalde kennis. Daarmee helpen we bewoners bij al hun vragen over zorg, gezondheid, geld, werk, wonen, ontmoeten en veiligheid. Bijvoorbeeld als mensen hun post niet begrijpen, niet kunnen rondkomen van hun geld, zich eenzaam voelen, of niet meer weten hoe ze hun problemen moeten oplossen.’

Een passende oplossing vinden

Bewoners kunnen binnenlopen tijdens het spreekuur of op afspraak. De medewerkers van het Buurtteam kijken samen met de bewoner welke oplossing bij hun past zodat ze zelf weer verder kunnen. Caroline: ‘Hoe we werken hangt af van de vraag en de persoonlijke situatie. We kijken wat iemand zelf kan doen en hoe familie, vrienden of buren kunnen helpen. Soms kan een eenvoudig antwoord op vragen al genoeg zijn. Soms is er meer ondersteuning nodig, dan maken we samen een plan.’

Kijken naar de vraag áchter de vraag

Caroline weet ook dat mensen soms met een vraag komen waar eigenlijk veel meer leed achter schuilgaat. ‘We letten heel erg op de vraag áchter de vraag, zoals we dat zeggen. Zo kwam er laatst een meneer langs die niet wist hoe hij een document moest printen. Toen we hem daarmee hielpen, bleek dat hij geen ziektekostenverzekering heeft. Dat zou een groot probleem voor hem worden, dus dan pakken we dat meteen op.’

Buurtteams zijn er in heel Amsterdam. U kunt bellen, mailen of langskomen. Hier vindt u adressen en 
telefoonnummers: www.buurtteamamsterdam.nl.

 

Foto onder: Caroline en Chanti overleggen tijdens een locatiebezoek.

Maria Leijten: ‘De buurtrechter is een soort vrederechter’

Naast het Buurtteam zit de Buurtrechtbank. Er staat zelfs een detectiepoortje voor de deur want dit is een échte rechtbank. Hier behandelt buurtrechter Maria Leijten kleine rechtszaken van bewoners uit Venserpolder én voert ze gesprekken om rechtszaken te voorkomen. 

De Buurtrechtbank spreekt recht met veel aandacht voor de mens en de problemen waar die mee te maken heeft. ‘De buurtrechter is een soort vrederechter’, zegt Maria. ‘Dat is een rechter die met de betrokken partijen gaat praten om een probleem op te lossen voordat het tot een rechtszaak komt.’

‘Straks voer ik een gesprek met een leerling uit de buurt, haar moeder en de leerplichtambtenaar’, vertelt Maria. ‘Dat meisje gaat niet meer naar school. De leerplichtambtenaar wilde haar zaak, via de Raad voor de Kinderbescherming, bij het openbaar ministerie aanmelden. Dat betekent dat ze mogelijk voor de rechter moet verschijnen. Maar een rechtszaak is heftig en straffen is een hard middel. Daarom proberen we het op te lossen door de partijen met elkaar te laten praten en zo een rechtszaak te voorkomen. Dus vraag ik straks: wat is de reden van het spijbelen en wat kunnen we daartegen doen? Welke afspraken kunnen we maken en wie gaat daarbij helpen?’

Advies van Buurtteam

Soms komt een zaak toch voor de buurtrechter. Bijvoorbeeld als iemand de rekeningen van zijn zorgverzekering niet betaalt. Of als iemand wordt verdacht van een klein strafbaar feit. ‘Tijdens een strafzaak zit er altijd een maatschappelijk werker van het Buurtteam bij’, vertelt Maria. ‘Bij geldzaken is dat een schuldhulpverlener. Ik kan hen om advies vragen en ze komen met ideeën hoe we iemand kunnen helpen, bijvoorbeeld door een budgetplan te maken. Dat helpt mij om een goede beslissing te nemen.’

Bewoners voelen zich gezien

Bewoners die met de buurtrechter te maken hebben gehad, zijn positief over de Buurtrechtbank. Maria: ‘Uit onderzoek blijkt dat zij vinden dat ze goed behandeld worden. Zij geven aan dat we tijd voor ze hebben, dat ze begrepen worden en dat er naar ze geluisterd wordt. Ze voelen zich gezien en daar gaat het om.’

Heeft u een vraag aan de buurtrechter? Mail naar: buurtrechter.amsterdamrechtspraaknl.