Home Over ons Nieuws en publicaties Nieuws ‘We willen heel graag het vertrouwen herstellen’

‘We willen heel graag het vertrouwen herstellen’

Leestijd: 1 min

Onzekere tijd voor bewoners De Savornin Lohmanstraat door plannen voor sloop en nieuwbouw

In de Savornin Lohmanstraat

Stadgenoot wil 26 eengezinswoningen, 6 bedrijfsruimtes en 16 parkeerboxen aan De Savornin Lohmanstraat zo duurzaam mogelijk slopen en hier nieuwe woningen bouwen. Een deel van de bewoners is ontevreden met de regelingen rondom de sloop. Wat is er aan de hand? En hoe gaat Stadgenoot hiermee om? Projectontwikkelaar bij Stadgenoot Rens Nijenhuis geeft antwoord.

Waarom wil Stadgenoot de woningen aan De Savornin Lohmanstraat slopen?

‘Daar zijn 2 belangrijke redenen voor. De 1e reden is dat de woningen oud zijn. De kwaliteit ervan voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Ze zijn tochtig, vochtig, gehorig en inbraakgevoelig.

De 2e reden is dat op deze plek ruimte is om extra woningen te bouwen. Dat biedt kansen voor bewoners om in de wijk te blijven wonen. Ook als ze inmiddels te veel verdienen voor een sociale huurwoning.

Op deze plek kunnen we 25 tot 30 eengezinswoningen in de sociale huur bouwen en ook nog eens 80 tot 100 middeldure huurwoningen. Die extra woningen zijn hard nodig in Amsterdam. Er zijn namelijk veel woningzoekers met een te hoog inkomen voor sociale huur, en een te laag inkomen voor de vrije sector. Daarom kiezen we hier voor sloop en nieuwbouw in plaats van voor renovatie.

Waarom we dat juist hier doen? Op deze plek aan De Savornin Lohmanstraat staan weinig gebouwen vergeleken met andere plekken. Daarom biedt deze plek zoveel kans om meer woningen terug te bouwen dan ergens anders.

De sloop en nieuwbouw aan de Savornin Lohmanstraat pakken we zo duurzaam mogelijk aan. Het project is dan ook aangewezen als pilot voor circulaire sloop en nieuwbouw. We proberen zoveel mogelijk materialen opnieuw te gebruiken en te werken met duurzame materialen voor de nieuwbouw.’

Wat vinden de bewoners van de plannen?

‘De meeste bewoners vinden het een goed idee dat er meer woningen op hetzelfde stuk grond gebouwd worden. Maar verplicht verhuizen is natuurlijk ontzettend heftig. Veel bewoners wonen hier al lang en kennen elkaar goed. We begrijpen dat zij zich zorgen maken over waar zij straks wonen en hoe dat allemaal gaat. Het is een onzekere tijd.

Een deel van de bewoners verzet zich tegen de plannen. Onder andere omdat zij de garantie willen dat ze straks terug kunnen verhuizen naar de nieuwbouw. Alleen kunnen wij die garantie niet geven. Laat me dat uitleggen.

Wie een sociale huurwoning wil huren, moet aan voorwaarden voldoen. Zo moet bijvoorbeeld het aantal personen passen bij de grootte van de woning. En mag iemands inkomen ook niet te hoog zijn.

De nieuwbouw is pas over een aantal jaar klaar. In de tussentijd kan de situatie van onze huurders veranderen. Misschien voldoen zij dan niet meer aan de voorwaarden voor een sociale huurwoning. Bijvoorbeeld omdat ze te veel verdienen. Wij mogen dan geen sociale huurwoning aanbieden. Hier zijn regels voor en daar moeten we ons aan houden.

Daarom kunnen wij terugverhuizen dus niet garanderen.’

Wat doet Stadgenoot wel voor de bewoners, die allemaal hun huis uit moeten?

‘Onze huurders hebben op 14 maart stadsvernieuwingsurgentie gekregen. Daarmee kunnen ze op DĀK (hiervoor WoningNet) 18 maanden met voorrang reageren op woningen in Amsterdam. Onze woonbegeleiders helpen hen bij het vinden van een passende woning.

Daarbij krijgen zij voorrang op onze nieuwbouwprojecten De Nieuwe Geus, Groenehuyzen en Kubus-Katrijp. De eerste 2 zijn in Nieuw-West en de laatste in Noord. We hebben een inspanningsverplichting voor bewoners die heel dicht in de buurt willen terugverhuizen. Daar doen we dan ook ons best voor.

Bewoners die uiteindelijk terug willen verhuizen naar de nieuwbouw aan De Savornin Lohmanstraat en voldoen aan de voorwaarden krijgen ook voorrang. We bouwen daar sociale én middeldure huurwoningen. Daarom weet ik vrijwel zeker dat wie dat wil, daar een plek vindt.

Maar nogmaals, we kunnen dat niet garanderen. Want verdienen bewoners straks te veel voor sociale huur en ook voor middeldure huur? Dan voldoen zij niet aan de voorwaarden. Daar moeten wij ons aan houden.’

Ondertussen hebben de bewoners weinig vertrouwen in Stadgenoot. Hoe komt dat?

‘Dat vinden we ontzettend vervelend. We hebben alles volgens procedure gedaan. Maar we hadden alle bewoners nóg beter kunnen meenemen in wat hen te wachten stond, zodat ze ons met persoonlijke vragen eerder hadden kunnen benaderen.  

Ook kunnen we niet voldoen aan een aantal wensen van bewoners, zoals garantie op terugverhuizen. Verder wilden zij bijvoorbeeld een hogere verhuiskostenvergoeding en meebepalen wat er straks gebouwd gaat worden.

Bij nieuwbouw houden we rekening met de woonbehoeftes in Amsterdam, nu en in de toekomst. De gemeente doet hier steeds onderzoek naar. Samen met de gemeente bepalen we het woonprogramma. Daarin staat bijvoorbeeld hoeveel woningen we bouwen, en wat voor soort woningen. We hebben niet goed uitgelegd dat bewoners hier niet direct invloed op hebben. Daardoor voelen zij zich niet gehoord.

De verhuiskostenvergoeding die bewoners krijgen, is vastgelegd in landelijke wetgeving. Bewoners die 1 keer verhuizen krijgen een vergoeding van € 7.673 (prijspeil 2025). Mensen die terugverhuizen naar de nieuwbouw aan De Savornin Lohmanstraat krijgen een extra vergoeding van € 1.500. Dat is boven op de wettelijke vergoeding.’

Stadgenoot wil het vertrouwen herstellen. Hoe willen jullie dat doen?

‘Inderdaad, dat willen we heel graag. We proberen dat met persoonlijke gesprekken met alle bewoners. We gaan daarvoor bij hen thuis langs. Onze woonbegeleiders zijn hiermee in februari begonnen.

Tijdens deze gesprekken geven de woonbegeleiders meer duidelijkheid over het sociaal plan. Daarin staan alle afspraken tussen ons en onze huurders, hun rechten en plichten en die van ons. Ook beantwoorden de woonbegeleiders persoonlijke vragen van bewoners.

De woonbegeleiders geven tips over hoe onze huurders het beste een passende nieuwe woning vinden, en helpen ze hen daarbij. Ook adviseren ze elke bewoner op basis van hun eigen situatie.

Sommige huurders willen bijvoorbeeld in de buurt blijven wonen en vragen zich af hoe ze een passende woning vinden. Een ander heeft bijvoorbeeld vragen over een volwassen kind dat op zichzelf wil gaan wonen.’

En wat doet Stadgenoot nog meer?

‘We zijn al een tijd met de bewoners in gesprek. 2 jaar geleden hebben we met de bewoners een bewonerscommissie opgericht. Daarin zitten actieve en betrokken bewoners. We zijn met hen het gesprek aangegaan over onze plannen voor sloop en nieuwbouw.

Samen hebben we het sociaal plan opgesteld. Dat was het 1e deel van de participatie. Voor de zomer begint het 2e deel. Dat gaat over het ontwerp van de nieuwbouw.

De 1e stap daarbij is een bijeenkomst voor de bewoners en mensen uit de buurt. We willen dan samen met hen afspreken hoe dit deel van de participatie eruit gaat zien. Ook maken we dan duidelijk waarover buurtbewoners kunnen meepraten en waarover niet. En waarom dan niet.’

Denk je dat Stadgenoot het vertrouwen van de bewoners in jullie kan herstellen?

‘Van de woonbegeleiders hoor ik dat de persoonlijke gesprekken goed werken. Ze krijgen veel vragen over onderwerpen die in het sociaal plan staan. Maar dat is een groot document. Ik begrijp dat je daar een toelichting op wilt.

Door de persoonlijke gesprekken krijgen bewoners antwoorden die gelden voor hun eigen situatie. Ze hebben behoefte aan duidelijkheid. En die geven we nu.

Ook kijken we samen met buurtbewoners hoe we deel 2 van de participatie gaan invullen. Dus ja, ik denk wel dat we het vertrouwen in Stadgenoot kunnen herstellen. Ik hoop het in elk geval van harte.’

Lees de plannen voor de Savornin Lohmanstaat