Diversiteit in nieuwbouw
We leverden 4 nieuwbouwprojecten op met in totaal 403 woningen. Het OKU House in Nieuw-West is een kenmerkend gebouw op hoge palen naast het World Fashion Center met een mix aan bedrijven, vrijesectorwoningen en sociale huurwoningen. De Houten Leeuw in West was het eerste gebouw van hout in Amsterdam voor sociale huur. Fibonacci in Oost heeft kleinere appartementen voor jongeren. En voor Nolenshof in Nieuw-West bouwden wij een mooie mix aan sociale huurwoningen, middeldure huurwoningen, vrijesectorwoningen en bedrijfsruimten.
Verduurzaming en vastgoedverbetering
We verbeterden 435 woningen in de projecten Braak en Bosch, Dorus Rijkershof, Jacob van Lennepkade, de Bloemenbuurt en in Betondorp. Daarbij verhoogden we de kwaliteit van de woning en de duurzaamheid, waarbij de energielabels naar een A-label of hoger gaan. Tot 2029 moeten we nog ongeveer 2.900 woningen met een E, F of G-label verbeteren.
Uitdagingen in leefbaarheid
We hebben het afgelopen jaar te maken gehad met een toenemend aantal incidenten, waaronder explosies bij woningen. In 2024 waren er 30 explosies bij onze woningen, dat zijn er 8 meer dan in 2023. De kosten voor herstel van de woningen was € 1.2 miljoen. Anne Wilbers: “Dit is geld dat we niet kunnen uitgeven aan het verduurzamen en vernieuwen van onze woningen. Daarbij hebben deze gebeurtenissen grote emotionele impact op de bewoners, de omwonenden en onze medewerkers.” Om buurten meer veerkracht te bieden zetten we in op ‘buurtmaken’. Anne Wilbers: “We werken steeds meer samen met partners in de wijk. Samen zoeken we de verbinding met onze bewoners. Zo gaan we het gesprek aan over wat we kunnen doen en maken we de buurt prettiger om in te wonen.”
Huurder gehoord en gezien
In 2024 hebben we onze dienstverlening nog verder verbeterd voor nieuwe en vertrokken huurders en rond reparatieverzoeken. Met name bij het afhandelen van reparaties kregen we een hogere waardering van onze huurders. We stegen van een 7,1 in 2023 naar een 8,0. Deze verbetering komt onder andere door het verbeteren van de bereikbaarheid van de klantenservice. De gemiddelde wachttijd aan de telefoon is inmiddels minder dan 5 minuten. Daarnaast hebben we de onderhoudsafdeling uitgebreid. Bas Hendriks, bestuurder/CFO Stadgenoot: “We zijn trots op de vooruitgang die we hebben gemaakt waardoor we onze huurders steeds beter van dienst zijn. We realiseren ons ook dat het nog beter moet. In 2025 gaan we onze dienstverlening nog verder verbeteren.”
Vooruitblik
De afgelopen maanden werd er door het kabinet gesproken over een huurbevriezing, die gaat niet door. Anne Wilbers schreef eerder al in het Parool: “Als we het als samenleving erover eens zijn dat we iets moeten doen aan het inkomensprobleem voor bepaalde groepen huurders, dan moeten we aan een andere knop draaien dan de huurverhoging. […] Zonder structurele aanpassing van de financiering van de volkshuisvesting, treft een lagere huurverhoging of -bevriezing diezelfde mensen.”
Ook zonder de huurbevriezing hebben we geen duurzaam prestatiemodel. Bas Hendriks, bestuurder/CFO Stadgenoot: “We blijven ons inzetten voor goed wonen in Amsterdam voor mensen met een bescheiden inkomen. We voorzien dat het de komende jaren financieel steeds lastiger wordt om onze ambities te behalen. Hierdoor moeten we opnieuw afwegen en berekenen waar we onze middelen aan besteden. Daarbij blijven wij pleiten voor afschaffing van de hoge belastingafdrachten, zoals de onroerendezaakbelasting en de vennootschapsbelasting. Deze afdrachten zijn in onze ogen ook niet bedoeld voor woningcorporaties, aangezien we geen winstoogmerk hebben. Alleen met voldoende middelen kunnen wij ons blijven inzetten voor woningzoekenden en de energierekening van onze huurders door nieuwe woningen te bouwen en bestaande woningen te verduurzamen.”