Interview
Explosies bij woningen en winkels. Verwoestende schade. Blijvende zorgen over veiligheid. En dat in toenemende mate. Het calamiteitenteam van Stadgenoot is vaak als eerste ter plaatse. Om de bewoners te ondersteunen. En om direct te laten opnemen wat er moet gebeuren. In dit interview vertelt Mariëlle Foppen, manager Gebiedsbeheer bij Stadgenoot, over de impact op onze bewoners, op Stadgenoot en de direct betrokken medewerkers. En over de noodzaak van een inboedelverzekering.
Aan het eind van het jaar waren er weer explosies in de stad. Wat kun je ons daarover vertellen?
‘In die periode is er altijd veel vuurwerk in omloop. We wisten dus dat we extra alert op explosies moesten zijn’, vertelt Mariëlle. ‘Als er een incident plaatsvindt bij 1 van onze woningen, dan wordt direct ons calamiteitenteam benaderd. Er waren explosies bij 3 van onze woningen. Op het moment dat wij aankwamen, stonden de bewoners op straat. In deze gevallen viel de schade relatief mee; alleen het glas was gesprongen. We hebben de constructie gecontroleerd, waarna de bewoners weer terug in hun huis konden.’
Wat doet zo’n incident met de bewoners?
Mariëlle vervolgt: ‘Dit geweld is heftig, met name voor bewoners en omwonenden. Zij schrikken enorm. Ze voelen onmacht, verdriet, angst en onveiligheid. En ze maken zich zorgen dat de dader terugkomt. Hoe kan je dan nog slapen?’
Soms kunnen slachtoffers niet terug naar de woning en zijn hun spullen verwoest. Stichting Salvage helpt bij de noodopvang voor de eerste 24 uur of in het weekend tot de eerstvolgende werkdag. Daarna moet een huurder de rest zelf regelen. Een verzekeraar kan helpen met onderdak, vergoeding van schade, maar ook de eerste financiële middelen. ‘Als er geen inboedelverzekering is, wordt dit al gauw een probleem’, licht Mariëlle toe.
Wat is de impact voor Stadgenoot?
‘De impact is groot op onze organisatie, de medewerkers en de kosten', vertelt Mariëlle. ‘In 2019 zijn we hier voor het eerst mee geconfronteerd. In 2022-2023 was er een enorme stijging in het aantal explosies. Daarom hebben we nu een specialist op dit thema: een gebiedsbeheerder Calamiteiten. Deze functie hebben we vanwege de explosies opgetuigd. Vanuit de betrokken afdelingen Gebiedsbeheer en Dagelijks Onderhoud, worden dezelfde medewerkers ingezet, zodat niet telkens opnieuw het wiel uitgevonden hoeft te worden. Dit bevalt heel goed en is een aanrader voor collega-corporaties. We trainen onze medewerkers continu. Wanneer je de schade ziet naast het stapelbed van kleine kinderen, dan schieten de tranen je in de ogen. Het raakt ons zeer. En we liggen wakker van de gedachte dat het erger wordt.’